Opnieuw zal het Abarth zijn die de kampioenen van de toekomst een duwtje zal geven tijdens hun eerste kilometers in een éénzitter. Ook in 2022 zullen de Abarth-motoren het kloppend hart zijn van de grote Formule 4 kampioenschappen. Na 7 succesvolle seizoenen zal de Duitse ADAC F4 serie op Spa-Francorchamps het startschot geven voor een nieuw tijdperk van de serie, voorbehouden aan zeer jonge coureurs uit de wereld van de karts.
foto: ©Abarth
Na zijn debuut in de F4 UAE series in de Verenigde Arabische Emiraten, zal de tweede generatie Tatuus-auto’s het circuit in Europa betreden. De F4-T421 zal worden aangedreven door een 180 pk Abarth 1.4 T-Jet motor, afgeleid van de motor die nog steeds voor opwinding zorgt op de 695 reeks. De toename van het vermogen van 160 tot 180 pk is bereikt met een nieuwe motormapping en de toepassing van een vernieuwde elektronische regeleenheid. Ondanks het grotere gewicht van de eenzitters, uitgerust met Halo, volgens de FIA-veiligheidsnormen, bedraagt de vermogen-gewichtsverhouding 3,8 kg/Kw. De echte nieuwigheid van 2022 zal het debuut van de “Scorpione” zijn, alsook aan de andere kant van het Kanaal in de Britse F4, die in zijn achtste seizoen de baan op zal gaan met een Tatuus-chassis, Abarth-motor en Pirelli-banden, een volledig Italiaans pakket dat wereldwijd de roem van de Formule 4 heeft gemaakt.
In de ADAC F4 zullen 22 éénzitters deelnemen aan de eerste ronde van het seizoen op het Belgische circuit van Spa-Francorchamps. Na de triomf van Ollie Bearman in 2021, de eerste piloot die in hetzelfde seizoen zowel de Duitse als de Italiaanse serie wist te winnen, zullen er verschillende titelkandidaten zijn, te beginnen met Nikita Bedrin, regerend rookie-kampioen, rijdend voor het PHM Racing-team. Ook zullen Ferrari Driver Academy-coureurs Maya Weug, in haar tweede seizoen in de Formule 4, en rookies Rafael Camara en James Wharton aan de start verschijnen. Na Spa-Francorchamps gaat de ADAC F4 kalender verder naar Hockenheim (14-15 mei), Zandvoort (24-26 juni), Nurburgring (5-7 augustus), Lausitzring (19-21 augustus) en Nurburgring (14-16 oktober).
700 kilometer verderop, op het circuit van Donington Park, gaat het achtste seizoen van de Britse F4 van start en voor de eerste keer zullen de door Abarth aangedreven Tatuus eenzitters op de startgrid staan. De Britse competitie is de vierde op Europees niveau waar het “Made in Italy” chassis en de Abarth-motor zullen deelnemen, na de Italiaanse, Duitse en Spaanse competitie. Zes teams zullen aanwezig zijn bij de eerste ronde van een seizoen dat 10 rondes en 30 races telt in totaal. De Britse F4-kalender gaat, na de openingsronde op Donington Park, verder op Brands Hatch (14-15 mei), Thruxton (28-29 mei), Oulton Park (11-12 juni), Croft (25-26 juni), Knockhill (30-31 juli), Snetterton (13-14 augustus), Thruxton (27-28 augustus), Silverstone (24-25 september) en Brands Hatch (8-9 oktober).