De kans dat de naam Jarno D’Hauw u niet meteen iets zegt, is reëel, maar dat zou wel eens snel kunnen veranderen. De 18-jarige Oost-Vlaming maakte afgelopen seizoen zijn debuut in de autosport, meteen in een krachtige Lamborghini en waagt dit jaar zijn kans in de officiële BMW M2 Cup in het kader van de DTM-weekends. Autosportwereld.be sprak met de zeer ambitieuze jonge rijder.
Foto’s: © Gruppe C Photography
Wat is je achtergrond in de autosport?
Jarno D’Hauw: “Ik ben rond mijn 15 gestopt met voetballen en via mijn vader tijdens een trackday in een auto beland. Ik moet zeggen dat ik de smaak meteen te pakken had en de voorbije jaren heb ik ontelbaar veel kilometers gereden in diverse wagens, in erg wisselende omstandigheden. Tijdens dat leertraject heb ik veel coaching van Jeffrey van Hooydonk gekregen, iemand met wie ik vandaag nog steeds regelmatig contact heb.”
Je hebt geen achtergrond in karting of eenzitters?
“Neen, totaal niet, ik heb echt leren rijden tijdens trackdays en ik spendeer ook erg veel tijd aan SIM-racen en ondertussen maak ik ook deel uit van het Academy Team van Williams Esports, samen met een andere Belg, David Bozga. Zo reed ik recent nog de virtuele 24 uur van Daytona. Mijn debuut in de autosport volgde afgelopen seizoen met de Lamborghini van Totaalplan Racing in het Belcar Endurance Championship.”
Wat volgt is een stevig stap van uithouding en Belcar naar de BMW M2 Cup in het kader van DTM?
“Uithoudingsraces zijn goed om veel kilometers te rijden en leren snel te zijn. Maar als je in peloton wil racen, moet je eigenlijk naar een merkencup. De keuze voor de competitie van BMW volgde omdat het concept erg goed is. Je krijgt van de organisatie een hoofdsponsor toegewezen, wat maakt dat de budgetten relatief haalbaar zijn en bovendien race je iedere meeting met een andere wagen, om alle discussies te vermijden. Dat maakt dat het om een zeer open en hoogstaande competitie gaat. Bovendien blijft de winnaar in de BMW-familie, want wat volgt is een opstap naar de DTM trophy met een BMW M4 GT4.”
Droom je daar nu al van?
“Neen, dat is mijn ambitie. Ik wil dit jaar kampioen worden, al weet ik dat het geen makkelijke opdracht zal zijn. In het begin zal ik misschien even moeten bijbenen tegen de concurrenten die de auto al kennen, maar ik geloof erin dat het mogelijk is. Tijdens de testen in Hockenheim, nochtans in moeilijke omstandigheden, ging het al goed en was ik van de nieuwe rijders, die de BMW nog niet kenden, de snelste.”
Waar ligt je ambitie op termijn?
“Als kind ging ik altijd naar de 24 uur van Spa en ik moet zeggen, ik droom ervan om daar als fabrieksrijder aan de start te komen.”
Kalender 2022 BMW M2 Cup:
- 20.05. – 22.05. Lausitzring
- 01.07. – 03.07. Norisring
- 26.08. – 28.08. Nürburgring
- 09.09. – 11.09. Circuit de Spa-Francorchamps
- 23.09. – 25.09. Red Bull Ring
- 07.10. – 09.10. Hockenheimring