Sinds december is Mohammed Ben Sulayem de president van de FIA en hij heeft de touwtjes al stevig in handen. Na het aanstellen van twee race directors in de F1, gaat hij nu ook op zoek naar de eerste CEO in de geschiedenis van de FIA. Hij wil met een CEO de FIA weer up-to-date krijgen en ook de financiën beter laten beheren.
Foto: © FIA
In februari is de FIA begonnen met het bepalen wat de rol van een CEO kan betekenen. Een werkgroep heeft dat nu met de hulp van headhuntingbureau Russell Reynolds Associates beslist en zal de komende maanden naar de geknipte kandidaat zoeken. Een einddatum tot wanneer er sollicitaties kunnen worden doorgestuurd is er niet.
De omschrijving van de rol ziet er als volgt uit: “de autosportfederatie wenst een commercieel georiënteerde leider te rekruteren om de organisatie te moderniseren. Samen met de president gaat de nieuwe CEO werken aan een nieuwe visie binnen de FIA. Hij/Zij zal verantwoordelijk zijn in de ontwikkeling en strategie van de organisatie.” De belangrijkste rol van de CEO zal zijn om de financiële situatie van de FIA te stabiliseren en zo te houden. “De persoon moet als een leider kunnen fungeren en moet ervoor zorgen dat de FIA in de toekomst meer inkomsten kan genereren, zowel door kostenbeperking als door het nastreven van nieuwe commerciële inkomstenstromen, waarbij zij verantwoording aflegt over haar financiële prestaties.”
De kandidaat
Van de kandidaat verwacht de FIA dat hij/zij beschikt over de kwaliteiten om een internationaal bedrijf of organisatie te leiden. De kandidaat hoeft geen achtergrond te hebben in de autosport, maar wil wel dat de persoon kennis heeft van de autosportindustrie. Hij of zij moet ook gepassioneerd zijn voor autosport en moet beseffen dat de FIA een wereldwijde organisatie die iedereen ondersteunt en anderen aanmoedigt om de spotlights te delen.