In de autosport zijn er twee zaken van immens belang: veiligheid en snelheid. Veiligheid moet altijd voorop gaan, maar jammer genoeg willen de rijders vooral dat de snelheid de bovenhand krijgt. Tijdens de Australische Grand Prix van afgelopen weekend, klaagden heel wat rijders dat de snelheid van de safety car te laag lag en de FIA countert nu deze uitspraken.
Foto’s: © FIA
Het is het tweede seizoen dat in de Formule 1 afwisselend een Aston Martin en Mercedes AMG safety car wordt gebruikt. Afgelopen weekend tijdens de GP van Australië was het de beurt aan de groene Aston Martin. Alleen vonden verschillende rijders dat de veiligheidswagen te traag reed. Onder andere Max Verstappen (Red Bull) noemde de wagen een groene schildpad en Charles Leclerc (Ferrari) vroeg zich grappend af of het niet beter zou zijn dat de Aston Martin werd vervangen door een Ferrari.
Vandaag heeft de FIA die kritieken gecounterd en een statement de wereld in gestuurd, waarin het zegt: “De primaire functie van de safety car is de veiligheid van de rijders en medewerkers handhaven, niet een hoge snelheid creëren. De snelheid wordt berekend aan de hand van de zwaarte van het incident waarom de wagen naar buiten moest en houdt ook rekening dat hij de F1-bolides moet samenbrengen om het incident zo snel mogelijk en op een zo veilige manier op te lossen. Race Control geeft dan aan hoe snel de safety car mag rijden en houdt geen rekening met de capaciteiten van de wagen,” aldus de FIA.