Paul Lietaer had aangekondigd dat zijn nieuwe Opel Ascona 400 een M3-killer zou worden en hij heeft woord gehouden. De snelle snor uit Heestert gaf iedereen in Historic het nakijken in de TAC Rally, met een ongelofelijke 8ste plaats algemeen als bonus.
foto: © 2022 BRC Media
Al op de eerste proef werd Bjorn Syx, een van de favorieten, uitgeteld voor de zege. De BMW-rijder liet zich verrassen in een gladde bocht en eindigde met de neus in de gracht. Het kostte minuten om de M3 te bevrijden. Later in de wedstrijd zou Syx opgeven met een kapotte achterbrug.
Vooraan kregen we een spannend duel te zien tussen Paul Lietaer en Pieter-Jan Maeyaert. Na de eerste lus was het verschil amper 0″3, maar vanaf dat moment trok de Polle alle registers open. Hij sloeg een kloof van 58″ op PJ Maeyaert, wat hem bovendien een ongelofelijke 8ste plaats algemeen opleverde.
“De Opel Ascona 400 heb ik bijna helemaal zelf gebouwd. Alleen voor de motor doen we een beroep op onze Duitse tuner, die een 2,4-liter 16-klepper heeft gebouwd. We hebben 350 pk op de achterwielen, maatje 285. Dat gaat vooruit,” lachte Paul, die als piloot natuurlijk het grootste aandeel heeft in de zege, want je moet dat vermogen ook aan de grond en op de baan kunnen krijgen. “Ik wist dat het een BMW-killer kon worden, want hij is lichter en korter dan de Manta en hij heeft meer vermogen. Misschien kunnen we voortaan ook de oudere R5’s en Porsches bekampen.”
PJ Maeyaert strandde na een al even sterke wedstrijd op de 9de plaats algemeen, als tweede Historic, met zijn nieuwe BMW M3 E30. “Ik ben tevreden. De auto is super, al is hij minder speels dan de Escort Millington. Alleen kon ik met 330 pk in de M3 nog niet mee met Paul. Ongelofelijk,” lachte PJ Maeyaert.
Na een lange discussie over toegekende normtijden, werd Jeroen Van Wanseele op de derde plaats geklasseerd, 3″ voor Danny Kerckhof.
“Ik had gedacht dat het verschil met mijn Escort groot zou zijn, maar niet dat het zo enorm groot zou zijn. Je hebt gewoon geen tijd om na te denken. Raak je het gas aan, dan reageert de motor bijzonder snel en bruut,” vertelde de lokale Ford-garagehouder die voor de gelegenheid de Escort RS1800 van Lietaer huurde.
Danny Kerckhof strandde nipt op de vierde plaats met zijn BMW M3 E30, door de normtijden waar na de finish wat discussie over ontstond. Christophe Kerkhove, de leider in het kampioenschap, deed opnieuw een goede zaak met een vijfde plaats en de overwinning in PTN. Sasha Oosterlinck eindigde op de zevende plaats, voor Koen Verhaeghe en Mathieu Lietaer.