Home > F1 > In een notendop: F1 Australie

In een notendop: F1 Australie

  • Pirelli – De omloop van Melbourne werd drastisch onder handen genomen. Liefst zeven bochten werden gewijzigd en er kwam een vierde DRS zone bij. Maar ook de leveranciers zaten niet stil. Pirelli komt naar Australië met een type band dat verschilt van deze die gebruikt werden in Bahrein en Saoedi-Arabië. De banden moeten performanter zijn, zeker op een circuit waarvan het grootste gedeelte werd geherasfalteerd.
  • Haas – Voor de Amerikaanse renstal Haas wordt de Australische Grote Prijs een ware test. Na het ongeval van Schumacher, en met een opeenvolging aan “fly-away” races in dit seizoensbegin, zit Haas zonder reservechassis. De boodschap aan zowel Magnussen als Schumacher is zeer duidelijk: vooral geen gekke dingen doen! Echter, de doodsmak van Schumacher tegen de betonmuren in Jeddah is waarschijnlijk niet de enige reden van de crisis waarin Haas nu verkeert. Met de oorlog in Oekraïne en de bijhorende sancties, was er de breuk met hun Russische hoofdsponsor Uralkali, en de factuur voor het herstel van de wagen van Schumacher liep aardig hoog op terwijl het team probeert verder te draaien op minieme middelen. Bovendien werd er vanaf dit seizoen een budgetbeperking ingesteld voor alle teams, en Haas wordt daar wellicht het eerste slachtoffer van.
  • Supercars – Ondertussen proberen de rijders hun tijd tot het raceweekend nuttig te gebruiken. Zo zagen we in een operatie voor hun sponsors zowel Sergio Perez als Fernando Alonso testen met wagens uit het Australische “Supercars” kampioenschap. Alonso nam het stuur van een Ford Mustang van de renstal Tickford Racing, normaal gereden door Thomas Randle, en Perez nam plaats in de Holden Commodore van Broc Feeney van Triple Eight Racing. Alonso liet weten dat de wagens een mix zijn tussen een GT3 en een NASCAR wagen.

foto:©haasf1team.com