Het werd een chaotische sprintrace voor de Formule 2 op het lastige stadscircuit van Jeddah Corniche. Gridstraffen, incidenten en safety car interventies bepaalden mee de uitslag van de race. De zege die was voor Liam Lawson en Carlin.
foto: ©dutchphotoagency
Er werden na de kwalificatiesessie gisterenavond heel wat bestraffingen uitgedeeld en dat maakte het opstellen van de startvolgorde voor de reverse grid race een soort van Chinese puzzel. Laten we volstaan met te zeggen dat het Dennis Hauger werd, die de pole in handen kreeg, voor Jake Hughes. De Turk Cem Bolukbasi bleef aan de kant met een hersenschudding die werd vastgesteld na zijn ongeval van gisteren en Jack Doohan werd gewoon gediskwalificeerd omdat hij niet voldoende benzine kon afleveren als staal voor de FIA.
Cordeel ongedeerd na ongeval
Hauger, de regerende F3 kampioen mocht dus in zijn derde race in de Formule 2, vanop de pole van start en die gelegenheid liet hij niet voorbijgaan om ook voor de eerste keer aan de leiding te gaan van een F2 race. Voor Amaury Cordeel was de race algauw afgelopen want hij zette in de eerste ronde zijn Van Amersfoort bolide met nummer 25 tegen de betonmuren. Cordeel kwam met de schrik vrij en het incident zorgde voor een lange safety car periode. Maar voor de herstart ging het opnieuw mis. Toen Hauger het peloton op gang trok knalde Doohan (UNI Virtuosi) achterin bij Sargeant (Carlin) en dus kwam de safety car weer naar buiten. In een bizar incident verloor Hauger dan de leiding van de race aan Calan Williams want de Noor volgde de instructies om de safety car door de pitlane te volgen, alleen was de pitlane op dat moment gesloten. De safety car koos er dus voor om over de start-finish te gaan, Hauger ging door de pitlane en verloor zo, achter de SC, de leiding aan Calan Williams…en raapte ook nog een straf van 10 seconden.
Podium voor Hughes en Van Amersfoort
Bij de tweede herstart zag Hughes de kans om zijn Van Amersfoort wagen al snel voorbij Williams te loodsen. Hughes ging aan de leiding maar werd in de slotrondes op de hielen gezeten door Lawson. Die kon drie rondes voor het einde zijn Carlin machine langsheen Hughes sturen. Een spin in de voorlaatste ronde van Armstrong bracht een virtual safety car. De zege kon Lawson niet meer ontgaan maar het was Juri Vips (Hitech) die op de lijn nog de tweede plaats pakte. Jake Hughes werd derde en bezorgde Van Amersfoort een podiumplaats.