De Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS begint volgend weekend (1-3 april) aan zijn seizoen. Een drie uur durende Endurance Cup-race in Imola is de opener voor dat seizoen 2022, dat eind juli naar ons land komt voor de 24 uur van Spa en het veld oogt indrukwekkend.
Een veld van 52 auto’s, met negen merken, gaat de strijd aan op het 4,9 km lange, Italiaanse circuit een indrukwekkend, maar ook tragisch motorsportverleden. Officieel staat het bekend als de Autodromo Enzo e Dino Ferrari.
Valentino Rossi, die komend weekend zijn GT-carrière lanceert, zal er volop in de schijnwerpers staan, terwijl Audi (R8 LMS Evo II GT3) en BMW (M4 GT3) met nieuwe wagens aan 2022 beginnen.
Van Belgische zijde zien we vier Belgen in de categorie Pro, waar we in een eerste deel op focussen. Op de Silver en Gold Cup gaan we later in.
Heel kanshebbers voor de eerste zege
Een zeer competitief veld van 52 wagens, waaronder zeventien Pro-teams die om de eerste algemene overwinning van het seizoen zullen strijden. Team WRT begint als titelverdediger in de Endurance Cup en met twee topauto’s lijkt het Belgische team zich in een goede positie te bevinden om de titel te verdedigen. De #32 Audi is er voor Dries Vanthoor, Charles Weerts en Kelvin van der Linde, die in 2020 met WRT in Imola als winnaar uit de bus kwam. In de zusterwagen zien MotoGP-legende Rossi naast de ervaren Audi Sport-coureurs Frédéric Vervisch en Nico Müller. Zij dragen uiteraard het startnummer #46.
Het merk uit Ingolstadt telt verder nog drie teams naast Team WRT. Nieuwkomer in de serie, Tresor by Car Collection, zou met zijn sterke line-up van Christopher Haase, Mattia Drudi en Luca Ghiotto wel eens meteen vooraan kunnen rijden. Het ervaren Saintéloc Racing zou ook een sportieve factor moeten zijn, met de #25 voor Chris Mies, Patric Niederhauser en Lucas Légeret. Attempto Racing heeft ook een nieuwe line-up met de snelle Dennis Marschall en Juuso Puhakka naast de zeer ervaren Markus Winkelhock.
Iron Lynx bezorgde Ferrari vorig jaar zijn tweede opeenvolgende rijderskroon in de Endurance Cup en wil daar in 2022 de teamtitel aan toe te voegen. De Italiaanse equipe heeft opnieuw twee auto’s, waarbij regerend kampioen Nicklas Nielsen in de #51 wordt bijgestaan door James Calado en Miguel Molina. In de zuster #71 zien we de terugkerende Davide Rigon en Antonio Fuoco met Daniel Serra.
Mercedes-AMG sloot 2021 af met een overwinning op Circuit de Barcelona-Catalunya met dank aan AKKA ASP. Het Franse team blijft even sterk als altijd dankzij Raffaele Marciello, Jules Gounon en Dani Juncadella. Ze krijgen gezelschap van het Duitse GetSpeed, dat met Mercedes-AMG-fabrieksrijders Maro Engel en Luca Stolz terugkeert in de Pro-categorie. Zij doen het samen met Steijn Schothorst.
McLaren is dit seizoen in alle klassen vertegenwoordigd. JOTA keert terug met Rob Bell en Ollie Wilkinson naast de nieuwe McLaren-fabrieksrijder Marvin Kirchhöfer. JP Motorsport zal ook een 720S inzetten, met Christian Klien aan de zijde van gewezen winnaars Vince Abril en Dennis Lind.
Aston Martin is slechts met één Pro-auto vertegenwoordigd, maar met Maxime Martin, Nicki Thiim en Marco Sorensen in de #95 Beechdean AMR kan het rekenen op een opmerkelijk sterke crew. Lamborghini heeft ook kansen, nu het team wordt geleid door de veteraan uit de Endurance Cup, Emil Frey Racing. Mirko Bortolotti, Albert Costa en Jack Aitken delen de #63, terwijl de #19 ook een competitieve bezetting heeft met Giacomo Altoé, Arthur Rougier en Léo Roussel.
De nieuwe BMW M4 GT3 krijgt zijn eerste race-optreden van ROWE Racing. De Duitse structuur kan rekenen op de fabrieksauto #99 met Nicky Catsburg, Augusto Farfus en Nick Yelloly, terwijl de BMW-junioren Dan Harper, Max Hesse en Neil Verhagen in de #50 rijden. Porsche wordt vertegenwoordigd door Dinamic Motorsport, dat Côme Ledogar, Matteo Cairoli en Klaus Bachler zal laten rijden.