Home > #Hoofdnieuws > FIA WEC: Toyota topfavoriet, strijd vooral in de klassen

FIA WEC: Toyota topfavoriet, strijd vooral in de klassen

Dit weekend start de tiende jaargang van het FIA WEC of WK uithouding. Het wereldkampioenschap heeft het niet makkelijk, met slechts één grote constructeur in de Hypercar-klasse, maar de komst van heel wat merken in 2023 maakt veel goed. In 2022 vertrekt Toyota nog maar eens als enige favoriet, terwijl vooral in LMP2 en GTE de strijd stevig belooft te worden.   

Foto: © Porsche

Over de klasse Hypercar kunnen we relatief kort zijn. Toyota wordt in principe weer wereldkampioen en mikt op een vijfde, opeenvolgende zege in Le Mans. De Japanners zetten twee wagens in, met Conway-Koyashi-Lopez in de #7 en Buemi-Hartley-Hirakawa in de #8. Alpine en Glickenhaus vertrekken als outsiders, terwijl Peugeot mogelijk na Le Mans instapt. 

Andere koek is het in LMP2, met maar liefst vijftien deelnemers en enkele ijzersterke teams die het titelverdediger WRT zeer moeilijk kunnen maken. We denken dan onder meer aan Team Penske (Cameron-Collard-Nasr), Prema Orlen Team (Kubica-Colombo-Deletraz), de beide wagens van United Autosports Hanson-Albuquerque-Owen en Jarvis-Lynn-Pierson en Jota (Da Costa-Gonzalez-Stevens). WRT doet het in het FIA WEC met Gelael-Frijns-Rast en Andrade-Habsburg-Nato, terwijl een derde wagen in Le Mans met onder meer Dries Vanthoor zal starten. 

In GTE Pro krijgen Ferrari en Porsche tegenstand van Corvette, weliswaar maar met één wagen. In GTE Am is de strijd erg open, met zowel sterke teams van Ferrari, Porsche en Aston Martin. We noteren de aanwezigheid van twee Belgen in FIA WEC, met Sarah Bovy in de Iron Dames Ferrari 488 GTE Evo en Jan Heylen aan het stuur van de Dempsey-Proton Racing Porsche 911 RSR. Heylen mist wel de opener van het seizoen in Sebring. Op 7 mei doet het kampioenschap ons land aan met de 6 Hours in Spa-Francorchamps.