De laatste rechte lijn richting de start van het nieuwe seizoen is ingezet. In Bahrein worden tot en met zaterdag de laatste F1-testen gehouden. Na de testen in Barcelona zijn er al verschillende teams die met andere wagens naar de woestijn zijn gekomen. Na dag één is het Pierre Gasly (AlphaTauri) die bovenaan staat.
foto: ©AlphaTauri
Net zoals deze ochtend was het rustig in Bahrein. Het enige dat echt in het oog sprong, waren twee rode vlaggen. De eerste kwam er na een half uur, Lance Stroll (Aston Martin) kwam buiten met een aero rake(een mechanisme dat op de wagen wordt geplaatst om de aerodynamica te meten), maar die was niet goed vastgemaakt en een viel van de wagen op het circuit. De tweede kwam helemaal op het einde. Op het moment dat de wedstrijdleiding de virtual safety car aan het uitproberen was, wou Sergio Perez (Red Bull) zijn banden opwarmen. Hij stuurde te veel kracht naar zijn banden en hij slipte, wanneer hij terug wou omdraaien liet hij zijn wagen te veel naar achteren lopen en belandde in een zandbak.
Dat kleine foutje buiten schot gelaten, had de Mexicaan wel een productieve dag. Hij reed de meeste ronden van allemaal, 138 en eindigde op plaats tien. Ook Gasly (103) en Alexander Albon (Williams, 104) haalden de 100 ronden vandaag. De Fransman was ook het snelst met een 1’33”902, gevolgd door de beide Ferrari’s.
Team Haas kon deze middag dan toch naar buiten rijden. Pietro Fittipaldi reed 47 ronden, maar eindigde laatste. Het team kreeg ook goed nieuws, het mag de verloren vier uur van deze ochtend inhalen na iedere sessie. Dus het kan zijn dat morgen en/of overmorgen na het einde van de middagsessie, het Amerikaanse team gewoon blijft doorrijden. Hun tijd inhalen op zondag is niet mogelijk want in het reglement staat er, dat de testdagen maar drie dagen mogen duren.
Eindstand dag 1:
1. Gasly (AlphaTauri) 1’33”902, C4, 103 ronden
2. Sainz (Ferrari) 1’34”359, C3, 52 ronden
3. Leclerc (Ferrari) 1’34”531, C3, 64 ronden
4. Stroll (Aston Martin) 1’34”736, C4, 50 ronden
5. Albon (Williams) 1’35”070, C4, 104 ronden
6. Norris (McLaren) 1’35”356, C2, 50 ronden
7. Bottas (Alfa Romeo) 1’35”495, C3, 66 ronden
8. Vettel (Aston Martin), 1’35”706, C3, 39 ronden
9. Russell (Mercedes) 1’35”941, C3, 60 ronden
10. Perez (Red Bull) 1’35”977, C3, 138 ronden
11. Hamilton (Mercedes) 1’36”365, C3, 62 ronden
12. Alonso (Alpine) 1’36”745, C3, 24 ronden
13. Ocon (Alpine) 1’36”768, C2, 42 ronden
14. Zhou (Alfa Romeo) 1’37”164, C3, 54 ronden
15. Fittipaldi (Haas) 1’37”422, C2, 47 ronden