In autosport is veiligheid een immens belangrijk punt. Daarom probeert de FIA zijn veiligheidsprocedure steeds te verbeteren. En daarom is er nu is een nieuwe generatie van veiligheidshekken goedgekeurd op Grade 1-niveau.
© Foto: Geobrugg
Het Zwitserse bedrijf Geobrugg heeft een nieuw soort veiligheidshek bedacht dat gebruikt kan worden op Grade 1-circuits. Zulke circuits worden gebruikt voor de F1 en andere hoofdklasse kampioenschappen. Op dit moment staan de palen van de hekken op vier meter van elkaar, maar dankzij het nieuw soort hek zal dat zes meter worden. Deze verandering van twee meter heeft veel voordelen.
Om te beginnen is het veiliger. Dat komt omdat er minder palen zullen zijn en dus ook minder kans is dat een wagen of moto tegen zo’n paal belandt in plaats van in het hek zelf. Het nieuwe systeem zal er ook voor zorgen dat het duurzamer wordt. Want doordat er minder palen zijn, zullen er minder containers nodig zijn per transport. Geobrugg zegt dat er voor 600m hek maar één container nodig zal zijn. Terwijl er nu maar 400 m in een container kan. Ook zal het bouwen van de hekken 25% sneller gaan dankzij deze evolutie.
Jochen Branuwarth, Geobrugg’s director of Motorsport Solutions zegt: “We streven naar niks minder dan een revolutie in veiligheidshekken. Ons doel was om een grote impact te hebben op de duurzaamheid, maar tegelijkertijd de veiligheid en het gemak van installeren te verhogen.”
Om goedgekeurd te worden door de FIA, heeft het veiligheidsproeven moeten doorstaan zoals een wagen op te vangen aan 150 km/u en een zware bol van 780 kg aan 60 km/u. De uitkomst van de testen kan u zien via deze video.