Home > Circuit > Wat met de Russische inbreng in de autosport?

Wat met de Russische inbreng in de autosport?

De oorlog in de Oekraine kan verstrekkende gevolgen hebben in de autosport, en dat op alle niveaus. Nu meerdere landen een visa ban overwegen voor Russische reizigers kan dat problemen opleveren voor diverse sportlui.

foto: ©haasf1team.com

Nikita Mazepin is als rijder van het Haas Formule 1 team de meest in het oog springende Rus in de autosport. Maar er zijn vele Russen actief in de autosport. Denken we maar aan Ferrari testrijder Robert Shwartzman, rallytopper Aleksey Lukyanuk en aanstormende talenten als Nikita Bedrin of Alexander Smolyar, actief in F4 en F3 en de Russische teams en rijders actief in de GT en endurance racerij. Als er een ban komt op het uitreiken van visa, dan is het mogelijk dat meedere Russische deelnemers gewoon niet op de races raken.

Fittipaldi of Giovinazzi bij Haas?

Bij Haas houdt men er in alle geval rekening mee dat Mazepin de testritten en de Grand Prix in Bahrein misschien niet zal halen. Testrijder Pietro Fittipaldi werd op stand-by geplaatst, maar volgens geruchten zou ook Antonio Giovinnazzi aanspraak kunnen maken op het Haas zitje. Haas verwijderde al sponsor Uralkali van hun wagens. Maar wat als Mazepin niet zou kunnen rijden. Zal papa “Uralkali” Mazepin dan nog geneigd zijn om zijn sponsorgelden te storten? Iets zegt ons dat Haas het dan wel kan schudden…

Eenzelfde probleem is er bij de andere renstallen waar Russische rijders deel van uitmaken, en komt de financiering van diverse team helemaal op de helling te staan nu Rusland uit het SWIFT banksysteem zal worden geweerd?