Home > Circuit > Indycar: klaar voor 2022

Indycar: klaar voor 2022

Zondag 27 februari trapt het nieuwe Indycar-seizoen af in de straten van St.-Petersburg, Florida. Wat mogen we verwachten van dit seizoen 2022? een overzicht.

foto: ©indycar.com

Er waren enkele niet te missen wijzigingen binnen Indycar, maar over het algemeen wordt de serie gekenmerkt door subtiele veranderingen, die het wel allemaal boeiend houden. Het speelbord staat klaar voor 2022 en het lijkt op een mooi opgezet schaakspel waarbij enkele kopstukken van team wisselden en er achter de schermen slag werd geleverd om de beste ingenieurs aan boord te halen.

De kalender

Na enkele seizoenen die fragmenteerden door de diverse COVID interventies lijkt St-Petersburg op zondag een kalender op gang te schieten die er quasi “normaal” uitziet. Zeventien races staan er gepland met enkele nieuwigheden. Zo zien we de Iowa Speedway terug met een dubbelaffiche en ook Toronto staat na bijna drie jaar afwezigheid weer op de kalender. Voor de race in Detroit wordt het een afscheid met de gekende Belle Isle Raceway, want voor 2023 staat een nieuwe locatie op het programma voor deze dubbelaffiche. Er zijn geen nachtraces meer gepland en de bulk van de wedstrijden valt in de late namiddag van de Eastern Standard tijdszone, wat betekent dat dit beter aansluit op de Europese prime time televisie.

De rijders

Europa. Een belangrijk continent voor de Amerikanen want de instroom van Europese rijders blijft duren. Voor de Fransen zijn er Romain Grosjean (Andretti Autosport), Simon Pagenaud (Meyer Shank Racing). De Britten kijken dan weer met interesse naar Jack Harvey (Rahal Letterman Lanigan), Conor Daly (de Ier is ondertussen Amerikaan), Callum Ilott (Juncos Hollinger Racing) en de Nederlanders kunnen prat gaan op de aanwezigheid van wonderboy Rinus “Veekay” Van Kalmthout (Ed Carpenter Racing).

Het is en blijft een Amerikaanse serie, maar er is voor elke fan wat wils. Wat zoekt u? Indycar rijders die deel uitmaken van het meubilair? Dan zijn er de kampioenen Tony Kanaan, Helio Castroneves, Simon Pagenaud, Scott Dixon, Will Power… De nieuwe orde? Dan kijken we naar regerend kampioen Alex Palou, Jozef Newgarden, Alexander Rossi, Marco Andretti, Felix Rosenqvist… Voormalige F1 rijders? Wel er zijn Romain Grosjean, Marcus Ericsson, Juan Pablo Montoya en Takuma Sato. Aanstormend Amerikaans talent? Wat dacht u van Colton Herta, Kyle Kirkwood, Dalton Kellett, Sage Karam, David Malukas? Legendes en oude gloriën? Juan Pablo Montoya, Ed Carpenter, Jimmie Johnson… En vermelden we dan nog Tatiana Calderon. De Colombiaanse zal de eerste vrouw zijn die een langer programma afwerkt in Indycar sinds De Silvestro in 2013.

De teams

Chip Ganassi Racing, Team Penske en Andretti Autosport blijven de grootmachten in IndyCar, maar dat betekent niet dat het kampioenschap al op voorhand is beslist. Vorig seizoen zagen we Arrow McLaren SP de tussenstand aanvoeren met Pato O’Ward in 2021, Rahal Letterman Lanigan Racing zet een derde wagen in en Meyer Shank Racing deed aanzienlijke investeringen en kan tellen op een programma met Indy 500 legende Helio Castroneves, op zijn 46ste nog steeds de te kloppen man op de ovaal, en voormalig kampioen Pagenaud. Bovendien is er nog een hele horde zegehongerige jonge honden die roet in het eten van het establishment kunnen strooien.

Kortom, Indycar heeft alles in zijn mars om een boeiend kampioenschap te worden. Dus, gentlemen, start alvast uw engine…