De privé ingeschreven teams spelen een belangrijke rol in de wereld van de MotoGP. Ook al worden ze soms omschreven als de “B-teams” van de officiële fabrieksteams, toch werd er al meermaals bewezen dat de beste deze teams evengoed aanspraak kunnen maken op overwinningen, en zich zelfs in de titelstrijd kunnen mengen!
foto’s: ©motogp.com
LCR Idemitsu Castrol Honda
Bij het LCR Honda klantenteam is de garage verdeeld in twee onderscheiden verbanden. Aan de ene kant is er de Japanse rijder Nakagami, al jarenlang een vaste waarde met LCR Idemitsu, aan de andere kant van de box is er Alex Marquez, in de kleuren van LCR Castrol. Het potentieel van de Honda kwam er vorig seizoen niet goed uit met Nakagami die te vaak in de fout ging en Alex Marquez, die een seizoen lang worstelde met de motor. Het valt dus af te wachten wat de nieuwe Honda zal brengen. Bij LCR zet manager Lucio Cecchinello vooral in op meer hersenkracht, met de komst van een bijkomende ingenieur. Voor het overige zijn het enkele pionnen die intern worden verschoven, zoals Christophe Bourguignon, die zal gaan over de communicatie met de Honda-raceafdeling, HRC, en David Garcia, die nu de race-ingenieur zal worden van Alex Marquez. Bij LCR mikt men dus vooral op structurele ingrepen.
Pramac Racing
Het Ducati klantenteam, is een grootmacht om rekening mee te houden. Het Italiaanse team gaat voor continuïteit en houdt ook zijn beide rijders: Rookie of the Year 2021 Jorge Martin en de ervaren rot Johann Zarco. Vorig seizoen kon Zarco zich zelfs kortstondig mengen in de titelstrijd. En met de komst van de nieuwe GP22 kunnen we “meer van hetzelfde” verwachten, alleen zou deze keer ook nog eens Martin zich bij het feestje kunnen voegen.
Tech3 KTM
De troepen van Poncharal zijn nu definitief het KTM B-team. Zij gaan in 2022 in zee met twee rookies : Moto2 sensatie en vicekampioen 2021, Raul Fernandez en de Moto2-kampioen 2021, Remy Gardner, zoon ook van 500cc legende Wayne Gardner. Zij krijgen uiteraard de meest recente KTM motorfietsen ter beschikking en zullen vooral op jacht gaan naar podiumplaatsen en racezeges.
Withu RNF Racing Team
Dit is een nieuw privé-initiatief dat de Yamaha klantenmachines inzet onder de kleuren van WithU. De effectieven zijn alvast veelbelovend met Wilco Zeelenberg als teammanager. Bij de rijders wordt routinier Andrea Dovisioso bijgestaan door veelbelovend jong talent Darryn Binder. Beide heren krijgen de beschikking over Yamaha YZR-M1 machines. Het mag dan al wel een “nieuw” team heten, maar het is uiteraard een doorontwikkeling van het Petronas team gezien de ervaring aan boord en de steun van Yamaha kan Withu RNF als een ernstige kandidaat worden gezien voor race overwinningen.
Moony VR46 Sky Racing
Het VR46 team van Valentino Rossi maakt zijn opwachting op de MotoGP scene. De kleurstelling blijft zwart maar de hoofdsponsor wordt Mooney, een Italiaanse groep uit de sector van de financiele dienstverlening. Voor de rijders put teambaas Pablo Nieto uit de stal van Rossi’s eigen VR46 Academy met zijn poulain Marco Bezzecchi en met halfbroer Luca Marini. Mikken op veilig heet dat dan. De organisatie werd immers overgeërfd van het al gekende Esponsorama team en Bezzecchi en Marini mogen plaats nemen op Ducati klantenmachinerie.
Gresini Racing
Dit was een privéteam en blijft een privéteam, maar voor het eerst sinds lang zullen de Italianen het moeten doen zonder Aprilia. Gresini stapte over op Ducati klantenmateriaal, dat verhaal brachten we u al hier