Home > #Hoofdnieuws > WRC Zweden: weer een duel Toyota-Ford, of kan Hyundai achterstand goedmaken?

WRC Zweden: weer een duel Toyota-Ford, of kan Hyundai achterstand goedmaken?

Dit weekend is het al rally wat de klok slaat, met de opener van het Belgian Rally Championship en de tweede manche van het WK Rally, ditmaal in de Zweedse sneeuw. Zowel de teams als de fans zullen blij zijn met de terugkeer van de Rally van Zweden, een evenement dat al sinds 1973 een vaste waarde op de WK-kalender is. Voor de editie van 2022 verhuist het evenement naar een nieuwe regio, 500 kilometer ten noorden van Karlstad, met zekerheid op witte landschappen in de regio rond Umeå.

Foto: © Hyundai Motorsport

Na de shakedown en de ceremoniële start op donderdag, begint de Rally Zweden op vrijdag met zeven proeven van in totaal 125,67 km – de langste dag van het evenement. Zaterdag is het parcours niet minder veeleisend, met zes proeven met een gezamenlijke afstand van ongeveer 82 km. Op zondag wordt de Rally Zweden afgesloten met twee passages van twee proeven. De laatste etappe biedt de teams en constructeurs de kans om extra kampioenschapspunten te scoren, want het gaat uiteraard over de Power Stage van het evenement.

Na een moeilijke start in de Monte-Carlo, waarin enkel het doorzettingsvermogen van Thierry Neuville maakte dat Hyundai nog enkele punten pakte, moet onze landgenoot ook in zweden rekening houden met het feit dat de nieuwe Hyundai een achterstand heeft op de concurrentie. De teammanager ad interim Julien Moncet verwacht dat tegen Portugal, de vierde manche van het seizoen, de Koreanen weer wat meer bij de les zullen zijn.  

Met het gloednieuwe parcours is het heel moeilijk om te weten wat ons in de Rally van Zweden te wachten staat, maar het wordt zeker interessant”, aldus Neuville. “Hoewel we niet veel ervaring hebben met de Hyundai i20 N Rally1 in deze omstandigheden – het is een echte full-snow rally – denk ik dat onze rijstijl vrij gelijkaardig zal zijn aan die van de vorige wagens waarmee we aan Rally Zweden hebben deelgenomen. Rally’s zijn altijd een beetje spectaculairder op sneeuw met de spijkerbanden. Meestal zijn de etappes vrij snel, je moet in de sneeuwbanken leunen en wat meer zijwaarts rijden. Je moet iets directer rijden om de spijkers in de ondergrond te krijgen.

Naast het duo Neuville-Wydaeghe, zien we ook Stéphane Prévot aan de start, naast de Fransman Frédéric Rosati in een Hyundai i20 N Rally2. Het is de 176ste start van de man uit Hoei.

De Rally van Zweden begint met zijn langste dag, met op vrijdag twee lussen van Kroksjö (14,98 km), Kamsjön (27,81 km) en Sävar (17,28 km) plus een enkele passage van Umeå Sprint (5,53 km), voor een totaal van 125,72 km. Op zaterdag staan zes KP’s op het programma, waarbij de teams tweemaal Brattby (10,49 km), Långed (19,49 km) en Umeå (11,17 km) zullen aandoen. Op zondag staan nog twee proeven op het programma, Vindeln (14,19 km) en Sarsjöliden (14,23 km). De tweede passage van deze laatste is de Powerstage van de rally.

In de WK-stand leidt Sébastien Loeb (27), voor Sébastien Ogier (18), maar zij nemen niet deel aan de wedstrijd in Zweden. Kalle Rovanperä is de nummer drie in de stand met 17 punten en hij ‘mag’ dus openen. Craig Breen (15) en Thierry Neuville (11) volgen.