Extreme E maakte bekend dat er een eerste waterstof-aangedreven off-road kampioenschap komt. Extreme E is van plan om in 2024 het wereldwijde kampioenschap Extreme H te lanceren. Extreme H zal racen op dezelfde locaties als Extreme E, op dezelfde data en met hetzelfde sportieve format.
foto: extreme-e.com
Er wordt nog bekeken hoe de zaken zullen worden uitgevoerd. Dat gebeurt in overeenstemming met de FIA en de teams. Twee categorieën, een volledige overgang van elektrisch naar waterstof, of een gecombineerd raceformat zijn de opties die op tafel liggen.
De waterstofbrandstofcel zal de batterij vervangen als de belangrijkste energiebron van de Extreme H-auto. Er zal “groene” waterstof worden gebruikt om de Extreme H-brandstofcellen van stroom te voorzien De ontwikkeling van het Extreme H-voertuig is al aan de gang, met als doel om begin 2023 een prototype te lanceren. Een echt off-road kampioenschap voor waterstof aangedreven wagens zal er dan komen in 2024: Extreme H.
Bezieler Alejandro Agag kondigde het nieuws aan voorafgaand aan de openingsrace van seizoen 2 van Extreme E, de Desert X Prix, in NEOM, Saoedi-Arabië.
“Extreme E is ontworpen als een testbed voor innovatie en oplossingen voor mobiliteit. Het is ons steeds duidelijker geworden dat het creëren van een raceserie op waterstof een natuurlijke evolutie is van onze missie om de mogelijkheden van nieuwe technologieën te demonstreren in de race om klimaatproblemen te bestrijden. Samen met de huidige Extreme E-teams zullen we de komende maanden beslissen wat de beste manier is om de waterstofaangedreven auto’s te integreren in het raceweekend. Extreme E is een FIA International Series en het is onze bedoeling om opnieuw nauw samen te werken met de FIA en de Automobile Club de Monaco aan de ontwikkeling van Extreme H. Sport is het snelste en meest effectieve platform voor het stimuleren van innovatie, en door gebruik te maken van de bestaande Extreme E-platform kunnen we ook ons transport, talent en activiteiten gebruiken om ervoor te zorgen dat we de voetafdruk in het proces minimaliseren. Dit betekent in feite dat we de race-actie kunnen verdubbelen, met een marginale extra impact.”