Home > Electric > Divers > Extreme E: seizoen 2 staat in de startblokken

Extreme E: seizoen 2 staat in de startblokken

Voortbouwend op het succes van het debuutjaar in 2021, lanceert Extreme E zijn tweede seizoen. ‘The Race For the Planet’ zal op en naast het circuit boeiend worden op een geheel nieuw niveau. Het doel blijft hetzelfde: de klimaatverandering door middel van sport aan te pakken. We beginnen dit weekend, met de Desert X Prix in NEOM, Saoedi-Arabië.

foto: ©extremee-newsroom.prgloo.comSainz

Extreme E Seizoen 2 begint in de woestijn van NEOM, een regio in het noordwesten van Saoedi-Arabië. NEOM werd door Extreme E als locatie gekozen, niet alleen vanwege het schilderachtige landschap, maar ook omdat men wil aantonen wat de oorzaken zijn van de woestijnvorming, het verlies van biologische diversiteit en de gevolgen van klimaatverandering. Bovendien zal het gevarieerde woestijnterrein van NEOM een geheel nieuwe uitdaging vormen voor de deelnemers en hun ODYSSEY 21 elektrische SUV’s.

Extreme E bezocht Saoedi-Arabië, het land met ’s werelds grootste zandwoestijn, en de Al’Ula-regio in het eerste seizoen. De wedstrijd werd toen gewonnen door de regerende kampioenen: Rosberg X Racing (RXR). Ondertussen kreeg de serie wel een ander format. De vijf wedstrijden van de Extreme E willen nu de prestaties van de rijders benadrukken. Gekwalificeerd wordt er op dag één, zaterdag. Afhankelijk van waar je eindigt in je kwalificatierace, krijg je punten voor Q1 en Q2. Dit geeft een tussenklassement die de volgorde bepaalt waarin auto’s doorgaan naar halve finale 1, halve finale 2 en de “crazy” race op zondag, dag twee. De twee beste teams van elke halve finale en de winnaar van de Crazy Race gaan door naar de finale.

Herziene format

In elk team moet er een mannelijke en een vrouwelijke rijder aan het stuur zitten, en beiden dienen evenveel rondes te rijden. Gendergelijkheid ten top dus. De teams bepalen wel zelf wie welke stint rijdt, naargelang hun strategie. Het format gaat als volgt:

  • Op zaterdagochtend zijn er de twee kwalificatieheats waarbij er per vijf wagens gereden wordt over vijf ronden. De startposities van deze heats worden geloot.
  • Op zaterdagnamiddag zijn er twee kwalificatieheats waarbij er een rijderswissel dient te gebeuren. De resultaten van heat 1 bepalen de startorde van heat 2. Een tussenklassement wordt opgemaakt voor de top 5 (5-4-3-2-1 punten). De gecombineerde punten van de runs van elk team in heats 1 en 2, bepalen de algemene tussenstand aan het einde van de kwalificatie. Volgend de resultaten worden de deelnemers dan verdeeld over de races voor de zondag.
  • De top 6 wordt verdeeld over de beide halve finales. De plaatsen 7 tot 10 worden ingedeeld in de “Crazy” race.
  • Op zondag gaan de beste twee teams uit de beide halve finales door naar de finale, in de crazy race gaat enkel het winnende team naar de finale. De finale op zondag wordt dus gereden met vijf wagens. De puntenverdeling is als volgt 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1

Er treden dit weekend tien teams aan, met twintig rijders:

ABT CUPRA XE – Nasser Al-Attiyah / Jutta Kleinschmidt  
ACCIONA Sainz XE Team – Carlos Sainz Snr. / Laia Sanz
Genesys Andretti United Extreme E – Timmy Hansen / Catie Munnings
Chip Ganassi Racing – Kyle LeDuc / Sara Price
McLaren XE – Tanner Foust / Emma Gilmour
JBXE – Kevin Hansen / Molly Taylor
Rosberg X Racing – Johan Kristoffersson / Mikaela Åhlin-Kottulinsky
Veloce Racing – Lance Woolridge / Christine GZ
X44 – Sébastien Loeb / Cristina Gutiérrez
XITE ENERGY RACING – Oliver Bennett / Tamara Molinaro