De eerste afspraak van het jaar in een competitie die een gans jaar duurt, zoals het Belgian Rally Championship, heeft vaak af te rekenen met inschrijvingen op het allerlaatste moment omdat sommige deelnemers hun budget nog rond moeten krijgen of nog moeten onderhandelen over hun deelname. Het blijft dan ook spannend om te weten wie er binnen een tiental dagen aan de start zal staan van de Rally van Haspengouw. Grégoire Munster heeft definitief te kennen gegeven dat hij niet start vanwege sponsorproblemen.
Ondertussen hebben nog een paar grote namen zich ingeschreven. Zoals de Autosportwereld.be al berichtte, zal de Fransman Stéphane Lefebvre van de partij zijn, samen met Xavier Portier als navigator, met een Citroën C3 Rally2 gesteund door de Belgisch-Luxemburgse invoerder. Stéphane Lefebvre is geboren en getogen in de Hauts de France, net aan de andere kant van de grens. Hij is een echte liefhebber van de Belgische rally’s, die hem de passie voor de sport hebben gegeven. We hebben hem al vaak aan het werk gezien in België, meer bepaald in de Condroz Rally, die hij al drie keer won, en in Ieper. Maar, hij komt voor de eerste keer aan de start van de Rally van Haspengouw. Zijn tegenstanders beseffen wel dat als ze willen winnen, ze deze voormalige Junior Wereldkampioen (2014) en fabrieksrijder van Peugeot en vervolgens Citroën op het hoogste niveau zullen moeten kloppen.
Adrian Fernémont, tweevoudig regerend Kampioen van België, komt echter niet aan de start om tevreden te zijn met een tweede plaats. Hij kan steunen op een vertrouwde basis, met Samuel Maillen aan zijn zijde en met de Skoda Fabia Rally2 Evo waarmee hij vorig jaar in extremis de titel veroverde. Hij wil ongetwijfeld zijn palmares verder uitbouwen met enkele klinkende overwinningen, want hij heeft nog maar vier zeges op zijn naam staan op vijf seizoenen met een R5 in het BRC. Met zijn ervaring kan hij zeker hoger mikken dan zijn derde plaats in Landen in 2020.
Jonas Langenakens, de outsider
De al druk bezette categorie Rally2 is verder aangevuld met een andere wagen: de Ford Fiesta van streekrijder Johnny Poelmans, die een heel mooie en kleurrijke decoratie van zijn wagen heeft voorzien.
Een andere erg interessante inschrijving is die van lokale specialist Jonas Langenakens, wiens snelheid gekend is, maar die niet altijd evenveel geluk had. Jonas Langenakens blijft trouw aan zijn Mitsubishi Lancer Evo7, die trouwens blijft evolueren. Hij droomt ervan voor de verrassing te zorgen door zich tussen de topwagens te mengen.
Het startveld wordt ook indrukwekkend in de andere categorieën. Frank Baert vervoegt het lijstje kandidaten voor de zege in de talrijke groep BMW’s van de M-Cup. In Historic, een nevenkampioenschap waar Chris Dobbelaere (Opel Kadett GT/E) vreemd genoeg niet aan wil deelnemen, zien we met genoegen de comeback, na 5 jaar afwezigheid, van Frank Jorissen met een Opel Ascona 400, die een eerbetoon brengt aan de betreurde Herwig Nelissen.