Home > Moto > MotoGP > MotoGP 2022: teamvoorstelling Aprilia

MotoGP 2022: teamvoorstelling Aprilia

Aprilia zal in 2022 aantreden als een fabrieksteam, en dat is een nieuw gegeven. Vorig seizoen haalden ze voor het eerst een podiumplaats met Aleix Espargaro, en met de komst van Maverick Vinales halen ze een voormalig wereldkampioen en topper in huis. Wat brengt 2022?

foto’s: ©motogp.com

Aprilia brengt twee grondig herziene RS-GO machines aan de start voor Aleix Espargaro, Maverick Vinales en testrijder Lorenzo Savadori. Voor Aprilia wordt het een belangrijk jaar, temeer nog omdat ze 30 jaar geleden hun allereerste kampioenschapstitel binnenhaalden (Alessandro Gramigni won het WK 125cc in 1992).

Aleix Espargaro

Aleix leek vorig seizoen helemaal op te leven. In diverse trainingssessies en kwalificatierondes toonde hij zich vooraan en hij bezorgde Aprilia een lang verwachte podiumplaats. De 2021 machine leek op zijn lijf te zijn geschreven. Maar kan Aleix Espargaro dat momentum gaande houden? Als we mogen afgaan op de recente testritten dan lijkt dat zo wel te zijn en dan zou Aprilia zich kunnen komen mengen tussen de andere constructeurs.

Maverick Vinales

“Top Gun” had het zwaar vorig seizoen. Hij had zoals steeds de occasionele klasseflits, maar werd over het algemeen zoek gereden door zijn teamgenoot Quartararo op diens pad naar de wereldtitel. Het boterde niet meer tussen de Yamaha teamleiding en Maverick en dat leidde tot een plotse breuk midden het seizoen. In 2022 begint Vinales met een schone lei. En Aprilia haalde niet zomaar voor niets deze voormalige wereldkampioen en absolute topper in huis. De bedoeling is dat hij op termijn met Aprilia op jacht gaat naar de titel.

Aprilia RS-GO

De basis is dan wel de 2021 machine, maar de motor werd grondig onder handen genomen en er waren ingrepen aan het chassis en de software. Vooral dat laatste moet de Aprilia verbeteren onder het remmen en accelereren en moet ook helpen bij de strategie bij aanvang van de races. De nieuwe machine toonde zich al snel in Sepang en in Mandalika. Maar zal de Aprilia zich houden eens we op de traditionele Europese circuits gaan racen?