Het team met basis in de industriezone van Ster in Francorchamps zal tijdens de ELMS-weekends goed vertegenwoordigd zijn en dat met drie Duqueine D08 LMP3 (twee in de Michelin Le Mans Cup en één in de ELMS) en één LMP2 in de Pro-klasse van de European Le Mans Series. Foto: © Mühlner Motorsport Het nieuws is zonder twijfel hét nieuws van de dag. Na twee succesvolle seizoenen in de Michelin Le Mans Cup en de Prototype Challenge in de Verenigde Staten met de Duqueine LMP3-prototypes, heeft het Belgische team Mühlner Motorsport besloten om een versnelling hoger te schakelen en dat zowel aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, als in Europa. In de VS neemt het team aan het IMSA Endurance Championship deel en dat met de jonge Brusselse rijder Ugo de Wilde als spits. In Europa mikt het team op het volledige ELMS-kampioenschap en dat met twee wagens, één LMP3 en één gloednieuwe Oreca 07 LMP2, die eind deze week geleverd zal worden. “Mühlner Motorsport is een team dat voortdurend in ontwikkeling is en altijd hoger mikt”, geeft teambaas Bernhard Mühlner tekst en uitleg na zijn terugkeer uit Daytona. “Om eerlijk te zijn was het mijn bedoeling om vorig jaar al aan de ELMS deel te nemen, maar we namen de beslissing een beetje laat en helaas waren er geen plaatsen op de deelnemerslijst meer beschikbaar. Dus stuurde ik onze twee inzendingen voor 2022 al in november van afgelopen jaar in!” Mühlner Motorsport zet uiteraard ook twee prototypes in Michelin Le Mans Cup in, een kampioenschap waarvan het team vorig seizoen het de prestigieuze wedstrijd van de Road To Le Mans won. Daarnaast zijn er dus ook twee blauwwitte prototypes voor de zes meetings van het Europees uithoudingskampioenschap. Mühlner doet het met één LMP3-auto voor een nog nader te bepalen crew en één bolide in de LMP2-klasse, waarvan al twee namen bekend zijn. Mühlner Motorsport is overigens het enige Belgische team dat aan het volledige ELMS-seizoen deelneemt. “We zijn erg trots en blij dat we Matthias Kaiser – met Silver Driver rating – die al wat LMP2-ervaring heeft uit de Asian Le Mans Series van vorig jaar, kunnen verwelkomen. Daarnaast is er de comeback van de Franse “Golden Boy” Thomas Laurent, vicekampioen in ELMS in 2017. De jonge Fransman verraste in 2017 vriend en vijand door met een Oreca LMP2 de 24 uur van Le Mans aan te voeren en dat voor de LMP1-wagens van Porsche en Toyota, om uiteindelijk als tweede algemeen te finishen”, vertelt Bernhard Mühlner zeer enthousiast. “Naast zijn onbetwistbare snelheid zal zijn ervaring in de categorie van onschatbare waarde zijn. De naam van de derde man zal later bekend gemaakt worden. We hebben contact met verschillende kandidaten en het financiële aspect is uiteraard een factor. We proberen vooral een heel sterk team samen te stellen om in dit zeer competitieve kampioenschap een sterke start te maken. Met dat gegeven in het achterhoofd versterken wij ook onze teamstructuur.” De 31-jarige Matthias Kaiser is verheugd om na twee seizoenen met Graff in LMP3 bij het Mühlner Motorsport-team aan de slag te gaan. Daarnaast behaalde hij in het verleden ook al drie podiumplaatsen in de LMP2-klasse van de Asian Le Mans Series en dat met Phoenix Racing. “Dit is een logische stap voor mij”, doet de Liechtensteinse rijder zijn verhaal. “Ik ben natuurlijk erg blij dat ik mijn bijdrage aan dit nieuwe project van Mühlner Motorsport kan leveren en ik kijk naar de eerste testsessies uit. Als rookie behoren we natuurlijk niet tot de favorieten, maar met de garantie van een goede line-up ben ik ervan overtuigd dat er een manier is om voor een of andere goede verrassing te zorgen.” Thomas Laurent, voormalig runner-up in de klasse met Jacky Chan DC Racing, winnaar van de Asian Le Mans Series in LMP2, voormalig Alpine-rijder, maar ook reserverijder bij Toyota LMP1, zal ongetwijfeld het speerpunt van het LMP2-team worden. “Na een sabbatjaar ben ik erg blij dat ik met een nieuwe uitdaging kan terugkeren naar de uithoudingsracerij”, vertelt de ondertussen 23-jarige racer uit het Franse La Roche sur Yon. “Ik hoop dat ik mijn ervaring met het team en mijn teamgenoten kan delen. Het doel is om de verschillende elementen alles op hun plaats te zetten en geleidelijk alles op te bouwen. Ook al is het team nieuws, toch denk ik dat er met een nieuwe auto en de zekerheid van zeer goede teamgenoten een manier is om het Mühlner Motorsport in zijn eerste jaar in de discipline op het podium te krijgen.” De eerste test van het team is voor de tweede week van maart gepland, voordat het hele team van 17 tot 20 maart naar de 12 uur van Sebring afreist |