De baanposten. Je ziet ze zowel op circuit als op de rally. Zonder deze handhavers van de veiligheid wordt er niet gereden. Ze vervullen deze opdracht uit passie en interesse voor de autosport, het is vrijwilligerswerk en ze staan er in weer en wind. Waar vind je zulke gekken? Wel, in de Safety Club Midden-Brabant bijvoorbeeld.
foto: ©safetyclubmiddenbrabant.weebly.com
De SCMB is een van de jongere initiatieven op gebied van veiligheid. “Niet de grootste maar wel de plezantste”, het is een gevleugelde uitspraak die secretaris Mario Leys wel eens in de mond neemt. Maar wij praatten met Ives Paternotte, voorzitter en de verantwoordelijke voor de wedstrijd-aanvragen.
Waarom start iemand een veiligheidsclub op?
“Naast baanpost ben ik samen met Eddy Verdrengh en Mario Leys ook een copiloot in de rally. Langsheen het parcours zien wij vanuit de wagen dikwijls situaties waarvan we denken ‘dit zou anders of beter kunnen indien er hier wijzigingen zouden worden aangebracht’. In een zotte bui besloten we toen om een eigen veiligheidsclub op te zetten. We meldden dat aan de verantwoordelijke veiligheid, Jean-Pierre Deleersnijder, en we zijn er gewoon aan begonnen. Het succes dat het daarna bleek te zijn, dat hadden we niet ingeschat. De aanvragen om samenwerking stroomden langs alle kanten binnen. Niet alleen vanuit Belgische proeven, maar ook wedstrijden van diep in Frankrijk en zelfs Engeland!“
Wat verklaart dit succes?
“Eerst en vooral heeft men altijd en overal veiligheidsmensen te kort. Het is een probleem dat iedere organisator kent. En ondertussen kent men ons, door onze contacten in de rallywereld, ook al overal. Bovendien hebben wij als copiloot ook een kijk vanaf de andere kant. Wij zien op de baan de dingen in een ander licht. En dus kunnen wij een eigen iniatief op onze interventie zetten. Zo werkten wij in de Wallonie vorig seizoen een stevige klapper af in een scherpe linkerbocht. Een Evo X ging er zwaar van de baan en wij konden het incident proper afwerken omdat wij ook wisten hoe de mensen in de wagen zich voelden. Achteraf kregen we van de organisatie en van de politie felicitaties met de manier waarop we het ongeval afhandelden. Dat steekt ons een hart onder de riem en bevestigt dat wij goed bezig zijn.“
Wat maakt de SCMB speciaal?
“Ik denk dat wij vooral een eigen expertise kunnen delen. Wij bekijken de veiligheid niet enkel vanuit het standpunt van de organisatie, of vanuit de specifieke post waar wij staan, maar door onze ervaring als copiloot kunnen wij nog een andere invalshoek benaderen. We hebben al heel wat zaken meegemaakt, we weten hoe het eraan toe gaat en dat eigen verhaal erin brengen is belangrijk. Het delen van deze ervaring is iets dat in het huidige veiligheidsmodel te weinig gebeurt. Vreemdwant het is een win-win situatie voor iedereen. Ondertussen zijn we met een twintigtal personen. De reglementaire uitrusting wordt uiteraard verstrekt door de organisatie, bijvoorbeeld brandblussers, dat zijn dingen die moeten gehomologeerd zijn. Maar los daarvan brengen wij ook nog eigen materiaal mee dat ons helpt met zichtbaarheid en communicatie zoals hesjes, walkie-talkie, lampen, fluitjes… En last but not least: onze mensen zijn geëngageerd! Als wij een opdracht aanvaarden dan komen we ook. Weer of geen weer!“
Waarvoor mag men jullie bellen?
“Ons domein is natuurlijk rally, zowel VAS als ASAF en BK wedstrijden. Maar wij kunnen ook optreden bij slalom, en rittensport of classic. Het opzetten van een tijds- of een stempelcontrole bijvoorbeeld. Of hulp aanbieden bij de inrichter. Alle aanvragen worden in beraad gehouden, ze worden gedeeld op onze chat en zodra we de mensen hebben om de post te bemannen komt het evenement op onze kalender. Nieuwe mensen zijn steeds welkom, we ontvangen graag iedereen met interesse in de autosport.“
Uiteraard tegen een royale vergoeding?
(lacht) “We zijn al blij wanneer we drank en eten kunnen krijgen. Wie denkt hier geld aan over te houden, die komt bedrogen uit. Wie dit doet om een gratis ticketje te krijgen, die komt om de verkeerde redenen. Onze eerste zorg is de veiligheid van deelnemers en toeschouwers. En ja, één van de gevolgen daarvan is dat je middenin de actie zit. Dat kan ook niet anders want zonder baanposten, is er geen wedstrijd. Punt. Maar onze opdracht is uiteindelijk zorgen dat die deelnemers hun dag kunnen uitrijden en de toeschouwers in alle veiligheid een leuke wedstrijd te zien krijgen.“