Het was het evenement van de dag: de voorstelling van de nieuwe Red Bull RB18. De online show gaf de fans een eerste blik op het nieuwe wapen van Max Verstappen en Sergio Perez
foto: ©redbullmedia & redbullracing.com/twitter
Wie natuurlijk technische gegevens en gedetailleerde inhoud over de wagen verwachtte, die kwam uiteraard van een kale kermis thuis want teamvoorstellingen gaan over de vorm en de kleur, en niet over de technische details. Geroutineerde F1 fans weten ondertussen hoe het gaat bij teamvoorstellingen. De rijders komen vertellen hoe blij ze zijn, er wordt kwistig gestrooid met het woordje “DNA”, de teambaas mag een nieuwe partner voorstellen, en de nieuwe sponsor mag een woordje uitleg komen geven. We zien dit jaar immers Oracle op de flanken als nieuwe partner. Maar de fans, die willen uiteraard weten hoe het nieuwe gerief er uit ziet.
Christian Horner: “een nieuwe filosofie”
“De komst van het grondeffect en de regels die het inhalen moeten gemakkelijker maken, hebben de hele filosofie veranderd“, meende Red Bull teambaas Christian Horner. “De regels zijn nieuw voor iedereen en het is misschien wel de belangrijkste wijziging van de laatste 30 jaar. Het chassis is helemaal nieuw. De wagen ziet er iets gelikter uit, vele aero-elementen zijn verdwenen in het licht van de nieuwe regels. Het dient gezegd dat de wagen die in de eerste race aan de start zal staan, er wellicht al niet meer zal uitzien zoals dit model. We vertrekken van een standaard canvas en werken van daaruit verder binnen het kader van de reglementering. Buiten de technische en de sportieve reglementen hebben we vanaf dit seizoen ook een financieel reglement. We evolueren van race tot race en zullen deze keer moeten keuzes maken omtrent welke zaken we doorontwikkelen binnen het gegeven budget.“
Max Verstappen: “minder grip en minder zicht?”
“Ik zal vooral benieuwd zijn naar de balans van de wagen“, vertelde Max Verstappen. “De eerste rondes in de tests zullen wellicht meer vertellen. Tot nu toe heb ik wat gereden in de simulator en het lijkt wel dat we iets minder grip zullen hebben. Het valt me ook op dat met de grotere banden de wielen iets hoger komen en het dus vanuit de cockpit moeilijker is om de apex te zien.“