Home > #Hoofdnieuws > De aanpassingen van het Circuit van Francorchamps

De aanpassingen van het Circuit van Francorchamps

Vrijdag was Autosportwereld.be in Francorchamps voor een bezoek aan de werf die het ‘mooiste’ circuit van de wereld nu is. De verantwoordelijke van de werf, Elisabeth Guillaume, voorziet dat behoudens zeer slecht weer, het circuit op 16 maart weer operationeel zal zijn.

De wijzigingen aan het circuit in de Ardennen hebben veel, zo niet alles met de komst van het WK uithouding voor motoren te maken. De werken worden beschouwd als de grootste ingreep op het circuit sinds de aanleg van het nieuwe circuit in 1977. Indien het circuit ook MotoGP wil ontvangen, dan moeten erechter nog nieuwe veranderingen aangebracht worden.

We doen met u de toer van het circuit en starten aan La Source, waar een enorme grintbak de wagens en motoren na de start opwacht.

­­Langs de rechte lijn die richting de Raidillon gaat, zijn de tribunes afgebroken. De nieuwe tribunes zullen in 2023 operationeel zijn, voorlopig komt er een ‘plateau’ of tijdelijke tribunes voor bijvoorbeeld de F1.

De loop van Raidillon zelf is ongewijzigd, wel staat er nu een schitterend nieuwe tribune. De tribune geeft een schitterend panoramisch zicht over een mooi deel van het circuit. Er zijn ook faciliteiten voor bezoekers met een beperking. Ook komen er veiligere uitloopzones om drama’s zoals dat van Antoine Hubert in 2019 te voorkomen.

Aan de Combes is ook een grintbak aangebracht, aan de binnenzijde van de rechts-links combinatie. Ook aan ‘Bruxelles’ is er een grintbak bijgekomen, uiteraard aan de buitenzijde.

Aan Speakers Corner zijn er nu twee tracés, één voor de motoren, dat vroeger insnijdt, terwijl de wagens het oude parcours gebruiken.

De dubbele linkse en Stavelot hebben nu ook een grote grintbak, net als Blanchimont, maar zowel de dubbele linkse als Blanchimont krijgen ook asfaltzones om niet meteen vast te komen zitten.

Hetzelfde principe is er in de chicane voor start/finish, waar een grintbak achter een asfaltzone komt.