Het succes van de categorieën “Classic 60” en “Classic 50” in de Legend Boucles @ Bastogne toont duidelijk aan dat regularity een discipline is die bijzonder in België alleen maar aan populariteit wint, een discipline die overigens in dit land ontstaan is. In de loop der jaren is het door de bijrijders gebruikte materieel steeds efficiënter en doeltreffender geworden. Zozeer zelfs dat we vandaag in een paradoxale situatie zijn beland: door de technologische evolutie zijn het niet langer de bemanningen die winnen, maar de gehanteerde technologie… De meest geavanceerde versies van deze apparaten maken het zelfs mogelijk om, na een illegale verkenning in het geval van de Legend Boucles @ Bastogne, een virtuele stem op te nemen die notities dicteert en de tijd aftelt voor elke richtingsverandering, terwijl telkens de juiste afstand continu wordt aangepast.
“Deze evolutie van GPS-toestellen of toestellen met een externe GPS-antenne is voor ons een evolutie die te extreem wordt”, legt Eric Chap, verantwoordelijk voor het parcours en het sportmanagement van het evenement van de R.A.C. Spa, uit. “Naar verluidt overwegen sommige crews om tijdens de verkenningen een apparaat van het type Crisartech in de auto’s van de deelnemers in de categorie “Legend” te plaatsen of zelfs formeel verboden verkenningen uit te voeren, om dan vervolgens met die apparatuur aan de wedstrijd deel te nemen. Op basis van deze vaststelling hebben wij besloten om soortgelijke toestellen die van GPS-technologie gebruik maken, te verbieden. Dat zijn apparaten zoals Crisartech. Het doel van dit verbod is dat de bijrijder als enige verantwoordelijk blijft voor de aanpassingen van de afstanden gedurende de RT. Dat blijft de basis van de regelmatigheidsrally’s: zo dicht mogelijk bij de te behalen tijd komen op verschillende meetpunten, wat impliceert dat men exact dezelfde kilometers moet afleggen als de tracer…”
Het sportieve reglement ‘Classic 60’ en ‘Classic 50’ werd aangevuld met een lijst van de toegelaten apparaten en die lijst kan worden geraadpleegd op de officiële website van de Legend Boucles @ Bastogne 2022 (www.racspa.be), onder de tab ‘Competitions’ en vervolgens ‘Regulations’. “Niettemin blijven wij openstaan voor elk voorstel van deelnemers die apparatuur gebruiken die niet op deze lijst voorkomt, nadat wij hiervan kennis hebben genomen en deze hebben geanalyseerd”, aldus Eric Chapa.
“Deze lijst van toegelaten uitrusting staat niet op zich. Er zullen immers ook controles volgen en die zijn mogelijk op elk moment tijdens het evenement, zelfs in een RT. Deze worden door feitenrechters uitgevoerd”, aldus Etienne Massillon, Race Director van de Legend Boucles @ Bastogne 2022. “Deze feitenrechters controleren alle elektronische apparatuur aan boord van het voertuig en stellen een verslag op. De bij de controlepost vastgestelde tijd zal een neutrale tijd zijn, zonder strafpunten, vanaf het ogenblik dat het voertuig mag vertrekken met een nieuwe starttijd bij de controlepost. Het verslag van de feitelijke jury wordt aan het college van stewards bezorgd, dat een sanctie tot en met diskwalificatie kan opleggen in geval van aanwezigheid aan boord van het voertuig van een apparaat dat niet voorkomt op de lijst van toegestane apparaten. Elke weigering, intimidatie of belemmering van deze controle zal worden bestraft met een formele diskwalificatie.”
Net als andere grote regelmatigheidsevenementen wil de Legend Boucles @ Bastogne de sportieve eerlijkheid van de categorieën “Classic 60” en “Classic 50” bewaren door een wapenwedloop af te remmen waarbij de machine duidelijk de bovenhand op de mens krijgt. Wij streven naar een veralgemening van deze beperkende reglementering in België, met de steun van de RACB en verschillende Franstalige en Nederlandstalige organisatoren voor de VHRS-evenementen. In tegenstelling tot Frankrijk zijn verkenningen bij VHRS in ons land de facto verboden.