Vanaf het seizoen 2023 zien we in de uithoudingsracerij de nieuwe LMDh-prototypes en ook Porsche zal van de partij zijn. Het Duitse merk is ondertussen druk aan het testen met het oog op een deelname aan het FIA WEC World Endurance Championship en het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship onder de teamnaam Porsche Penske Motorsport.
Foto’s: © Porsche Motorsport
Porsche heeft ondertussen meer details bekend gemaakt over de proototype. Zo heeft Porsche gekozen voor een twin-turbo V8 naast een elektrische motor. De motor is bovendien ontworpen om op hernieuwbare brandstoffen te lopen, wat een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot betekent. Tijdens de race bereikt het systeemvermogen van de hybride aandrijving ongeveer 500 kW (680 pk).
“We hebben een bewuste keuze gemaakt wat betreft de motor voor ons LMDh-prototype, want het productgamma biedt verschillende veelbelovende basiseenheden”, legt Thomas Laudenbach, Vicepresident Porsche Motorsport, uit. “We hebben gekozen voor de V8-biturbo, die volgens ons de beste combinatie biedt op vlak van prestatiekenmerken, gewicht en kosten. De aftrap van het actieve testprogramma was een belangrijke stap voor het project.”
Urs Kuratle, Overall Project Manager LMDh bij Porsche Motorsport blikt terug op de eerste testen van de wagen:
“De roll-out van de LMDh-raceauto was ook de eerste circuituitstap voor Porsche Penske Motorsport. Het team heeft vanaf het begin goed gewerkt. Dat getuigt van een hoge mate van professionalisme op alle gebieden. Per slot van rekening zijn de operationele eisen voor het veilig runnen van een hybride voertuig zeer hoog. Tijdens de volgende testen zullen we ons concentreren op het uitdiepen van de vereiste processen en procedures. Tijdens deze eerste testdagen in Weissach heeft de V8-biturbo in alle opzichten indruk op ons gemaakt. We zijn ervan overtuigd dat we precies de juiste unit hebben gekozen.”
Het motorreglement voor de LMDh-voertuigklasse laat een grote vrijheid toe op het vlak van cilinderinhoud, design en aantal cilinders. Het maximumtoerental bedraagt 10.000 o/m. De motor moet minimaal 180 kilogram wegen, inclusief het luchttoevoer- en uitlaatsysteem en de perifere koelcomponenten. In overeenstemming met de technische reglementen ligt het maximumvermogen tussen 480 en 520 kW (653 tot 707 pk). Ook de koppelcurve is duidelijk gedefinieerd. De standaardcomponenten voor de recuperatie, opslag en levering van elektrische energie worden geleverd door Williams Advanced Engineering (batterij), Bosch (motor-generatoreenheid en regelelektronica) en Xtrac (transmissie).