De nieuwigheden in de opener van het WRC 2022 waren een absolute meevaller. Uiteraard gaat het dan over de nieuwe WRC Rally1-bolides, maar ook over de Rally3-wagens, in casu de nieuwe Fiesta Rally3. En die laatste zou ook een prima optie voor ons rallykampioenschap kunnen zijn.
Maar laten we starten met de nieuwe topklasse in het WRC. Hoe legio waren de kritieken vooraf niet, van mensen die vaak niet goed begrepen wat hybride wagens zijn, maar wat ook hun kritiek was, ze kregen ongelijk. De nieuwe wagens zijn snel, spectaculair en maken verdomd veel lawaai, zoveel zelfs dat sommige crews moeite hadden om elkaar te verstaan.
Bovendien bleken de auto’s ook behoorlijk betrouwbaar, want er werden heel weinig echte problemen met het hybride systeem gemeld. Schuivers en andere euvels, dat wel, maar de nieuwe technologie deed het prima.
Het nieuwe reglement moet er nu ook voor kunnen zorgen dat andere constructeurs de stap naar het WRC zetten, want drie merken is en blijft risicovol voor een hoogstaand kampioenschap als WRC. Waar blijft de groep Stellantis met Lancia of Citroën?
WRC3 ook spectaculair
We werden ook verrast door de leuke verschijning van de Ford Fiesta Rally3, voorlopig de enige wagen in WRC3, de klasse voor vierwielaangedreven wagens met evenwel wat minder vermogen dan Rally2, perfect dus voor jonge rijders. Sami Pajari en Enni Malkonen maakten een prima WRC3 debuut in het FIA World Rally Championship en pakten de zege in een M-Sport Polen Fiesta Rally3.