Home > Circuit > Fiesta Sprint Cup: vijfde seizoen voor Philippe Huart

Fiesta Sprint Cup: vijfde seizoen voor Philippe Huart

Ford Peerlings blijft aanwezig in de Ford Fiesta Sprint Cup en één van de drie Fiesta komt sowieso terug in handen van Philippe Huart. Zonder tweevoudig kampioen Kenny Herremans aan de start in 2022, geniet de Leuvenaar aldus de eer om als enige rijder voor een vijfde seizoen te gaan in de Ford Fiesta Sprint Cup ! Philippe was er immers bij toen in 2018 het startschot werd gegeven van de unieke Ford-merkencup ! 

“Een betaalbare klasse, waarin iedereen met gelijke kansen kan meestrijden, dat was wat mij aansprak om in 2018 terug te gaan racen,” zegt Philippe over de eerste kennismaking onder de vlag van EMG Motorsport. “Voor iedereen was de Fiesta Cup nieuw en het was vaak zoeken naar de juiste oplossingen. Te meer daar de Fiesta in Cup-uitvoering bijna standaard was gebleven en een gevoelig autootje is om er voluit mee te racen. En met weinig vermogen onder de rechtervoet is het nog steeds de kunst om het chassis piekfijn af te stellen zodat je als rijder in het bochtenwerk het verschil kan maken. Om dat doel te bereiken, is het noodzakelijk rimpeloos samen te werken met je mecaniciens.”  

In dat eerste jaar zat Philippe later kampioen Herremans tot en met de voorlaatste confrontatie dicht op de hielen te zitten, maar in Spa zette een aanrijding en een haperende motor een vet kruis over de titelambities. Voor het tweede seizoen vond hij onderdak bij het nieuwgevormde Belgium Racing/Ford Peerlings. Geholpen door een schitterende overwinning (en gestart vanop pole positon) tijdens het Spa TCR 500-weekend, maakte Philippe nog een waterkans om de titel af te snoepen van rivalen De Saeger-Longin-Herremans. Uiteindelijk sleepte hij in het laatste treffen een 2de plaats uit de brand, achter teammaat Dylan Derdaele. In de punten moest hij De Saeger, Herremans en Longin voorlaten. 

Nadat Belgium Racing besloot er een punt achter te zetten, vond ik voor wat mijn vierde jaar zou worden een zeg maar budgetvriendelijk akkoord met Philip Peerlings en Raf Sontrop, zoals  het ter beschikking stellen van een volledige gereviseerde race-klare auto. Daarnaast konden we terugvallen op de voorraad Ford-onderdelen en dat is echt wel nodig: de Fiesta Cup wordt in dit soort sprintjes immers zwaar belast en dat vraagt onderhoud en noodzakelijkerwijze het regelmatig vervangen van vitale onderdelen. Daarnaast heeft binnen de organisatie van Ford Peerlings elke auto een eigen verantwoordelijke en hiervoor kon ik steevast rekenen op mijn vaste mecanicien Jan Boon.” 

Op het vlak van resultaten moest de rijder van de #98 Ford Peerlings vorig jaar vrede nemen met één tweede plek en drie derde plaatsen ! Nochtans reed hij tijdens het Supercar Madness-weekend op Circuit Zolder acht ronden aan de leiding, totdat het pechduiveltje toesloeg, en in de tweede Zolderse afspraak had hij zicht op een 2de plaats bij de Belgen en 3de in de Dutch Belgian Super Star, toen hij door Nathan Vanspringel aan de Villeneuve werd aangetikt… 

“De races zijn van een zeer hoog niveau, er wordt op het scherp van de snee gestreden en de minste tegenslag of een stuurfoutje kan fataal zijn. Ik ben uitermate tevreden over de samenwerking met Ford Peerlings en beleef er terug plezier als rijder. Die twee aspecten hebben mij overhaald om nogmaals bij te tekenen en in mijn vijfde seizoen voor de overwinningen en de titel te gaan!”  

En zeggen dat zijn prille debuut in de autosport al dateert van de 24 Uren van Zolder in 1983 ! De periode dat Circuit Zolder de regionale circuitracerij – wat later Carglass Cup en uiteindelijk Belcar zou gaan heten – in handen nam en dat jaar voor de eerste keer zelf de Zolderse etmaalrace organiseerde. 

“Met een min of meer aangepaste VW Golf GTi haalden wij een vierde plaats en wonnen onze klasse,” herinnert Philippe zich nog goed. “Om maar te zeggen dat je toen je hobby kon beleven zonder veel centen of de noodzakelijke aanschaf van een dikke auto.” 

Nadien nam hij deel aan de Ford Escort Star Cup en in 1990 profiteerde hij van de lancering van de Challenge 309 binnen de toen nieuwe Belgian Procar om zo’n 309 te delen met Claude Corthals, vader van, en parallel in de 24 Uren van Spa het team van de Peugeots 309 aan de Beker van de Koning te helpen. Na het missen van een zitje in een Formule Ford Stuurwiel, zette hij zijn zinnen op de Renault Clio Cup, met uitstapjes in de Europa Cup tijdens F1-weekends op Monaco, Donington en Barcelona. Nadien volgde nog de overstap naar de Mégane Trophy en tenslotte de MINI Challenge. 

“Ik heb altijd de voorkeur gegeven aan het zuivere sprintwerk en ging daarom in op het aanbod van MI om met een Astra deel te nemen aan BTCS en in 2013 was ik in een Porsche GT4 van Skylimit één van de hoofdrolspelers in de BRCC Sprints. Het volledig verdwijnen van een sprintklasse op circuit bracht mij ertoe af te haken en mij te concentreren op het runnen van Best Budget, de referentie voor tweedehands-auto’s. Het was via Walter Cleynhens, een strijdmakker in de periode van de Renault-merkencups, dat ik weet kreeg van de lancering van de Ford Fiesta Sprint Cup.”