Nu het WRC kiest voor hybride technologie, trokken ook wij richting het zuiden van Frankrijk met een hybride bolide. Onze keuze viel op de Jaguar E-Pace P300e PHEV, een compacte SUV met vierwielaandrijving, ideaal dus voor een trip richting de bergen en uiteraard de start van het WK Rally 2022.
De E-Pace is al even de kleinste van de twee SUV’s van het Britse merk, naast uiteraard de F-Pace, die behoorlijk ruimer is. Anderzijds, handig manoeuvreren en compact parkeren zijn twee zaken die tijdens een rally wel eens van pas komen, dus de E-Pace paste perfect bij onze reis, van toch goed een week. Wat het technische luik betreft, de E-Pace beschikt over 1,5 liter driecilinder. In combinatie met de 109 pk sterke elektromotor op de achteras is de P300e goed voor maar liefst 309 pk en een stevig koppel van 540 Nm, ook weer niet te versmaden op de bergwegen in het prachtige zuiden van Frankrijk. De batterij van 15 kWh zou goed zijn voor een elektrische autonomie van 55 km, al kwamen we daar in koude omstandigheden, tot -8° op de proeven ’s ochtends, niet aan.
Gepakt
De Monte-Carlo betekent behoorlijk wat kilometers en die vatten we aan in Antwerpen, waar onze E-Pace klaargestoomd werd. De eerste kilometers kon het ‘Hybrid-system’ meteen zijn ding doen, want de Ring rond Antwerpen, richting Brussel, zorgde voor de enige (!) file die we op heel de reis zouden kennen, afgezien van een vertrek op een KP, maar dat is onvermijdelijk tijdens een rally. De sport blijft immers ongemeen populair, wat de mainstream media in dit land niet begrepen hebben, maar dat is uiteraard een andere discussie.
De rest van de heenrit was op enkele kilometers in Nice na, zuiver autostrade en dat blijft een beetje de achillepees van de hybride, zeker in een land als Frankrijk waar laadpalen nog niet ingeburgerd zijn. Het verbruik onder de 9 liter houden, is in die omstandigheden dan ook moeilijk. Afgezien daarvan deed onze reispartner het perfect en het comfortniveau is fantastisch, in die mate zelfs dat we dinsdagavond niet eens vermoeid op de bestemming aankomen.
De KP in
Wie rally zegt, zegt prachtige wegen en dan zeker in een schitterende regio als het zuiden van Frankrijk. Dankzij onze mediapass mogen we ook de KP’s verkennen, tot goed twee uur voor de start en daar komen de prima rijkwaliteiten van de hybride E-Pace tot zijn recht. De auto voelt wat onderstuur aan, in tegenstelling tot de sportievere F-Type uiteraard, maar het rijgedrag is echt voorbeeldig, ondanks het stevige gewicht. Ook op de beijzelde wegen in de bergen voelt de auto veilig en voorspelbaar, terwijl het comfort aan boord, ook bij sportiever rijden, echt zeer goed is.
Op de KP, in de ruime omgeving van het schitterende middeleeuwse Entrevaux, dienden we, om te parkeren, even offroad te gaan, en ook dat was met E-Pace geen enkel probleem. De auto heeft voldoende rijhoogte en manoeuvreert makkelijk.
De Jaguar E-Pace P300e PHEV is een prima metgezel, met een waanzinnig comfortniveau en heel wat rijplezier. Jammer genoeg beantwoordt de mobliteitsinfrastructuur nog niet overal aan de nieuwe manier van rijden en dat maakt dat we deze prima auto’s, want dat zijn hybride wagens echt wel, nog niet helemaal kunnen exploiteren, zoals het zou horen.