Ook zonder sneeuw is de 90ste editie van de Monte-Carlo een thriller geworden, een historische editie met de 80ste WK-zege voor Sébastien Loeb, voor het eerst aan de zijde van Isabelle Galmiche, de eerste vrouw die een WK-rally wint in 25 jaar. Van Belgische zijde was er frustratie bij Thierry Neuville, maar ook vreugde, want zowel bij de ‘Juniors’ als ‘Masters’ in WRC2 stonden er Belgen op het podium. Freddy Loix en Pieter Tsjoen tikten als derde aan bij de 50-plussers en bewezen nog steeds op internationaal niveau hun mannetje te kunnen staan.
Freddy Loix en Pieter Tsjoen trokken naar het zuiden van Frankrijk met één enkele verwachting: plezier beleven. Maar onze landgenoten deden meer. Ze reden een straffe rally, enkel geremd door een lekke band die hen een goede drie minuten kostte en desondanks werden ze mooi derde in de nieuwe klasse van het WK Rally, de WRC2 Masters, voor rijders boven de 50. Hun Skoda van PTR, het team van Pieter Tsjoen, liep als een Zwitsers horloge en mogelijk zitten er nog WK-wedstrijden in voor het duo dat samen maar liefst twaalfmaal de Belgische rallytitel won.
Plezier primeerde
“Het doel was ons te amuseren en dat is echt gelukt”, vertelt Freddy Loix kort na de rally. “Ik rij al even niet meer, op één regionale wedstrijd in Kortrijk na eind vorig jaar en mijn laatste deelname aan een grote buitenlandse wedstrijd dateert alweer van goed tien jaar geleden. Voor Pieter en ik was het ook een eerste maal samen in een bergwedstrijd op asfalt, een echt moeilijke dan nog, want de Monte-Carlo is en blijft bijzonder. En inderdaad, op die lekke band na, verliep alles perfect. Zonder dat tijdverlies waren we tweede geworden, maar winnen zat er niet in, de man vooraan konden we gezien onze beperkte ervaring samen, niet bedreigen. Maar nogmaals, het belangrijkste is echt dat we plezier beleefd hebben aan onze deelname en iedereen van het team heeft daartoe bijgedragen. Het enige minpunt van heel de week, is de opgave van onze teamgenoten Tim van Parijs en Kurt Heyndrickx. De versnellingsbak van hun Clio ging stuk terwijl ook zij sterk bezig waren. Autosport is en blijft nu eenmaal een mechanische sport…”