Home > #Hoofdnieuws > Albuquerque-Taylor winnen, Picariello tweede in GTD Pro en Heylen derde in GTD.

Albuquerque-Taylor winnen, Picariello tweede in GTD Pro en Heylen derde in GTD.

Filipe Albuquerque en Ricky Taylor wonnen met hun Acura ARX-05 van Wayne Taylor Racing een felbevochten kwalificatierace van 140 minuten met een kleine acht seconden voorsprong op Tristan Vautier en Richard Westbrook in de Cadillac van JDC Miller MotorSports. Alessio Picariello werd tweede in GTD Pro en Jan Heylen stond op de derde podiumtrede in GTD. Ugo de Wilde leek lange tijd uitzicht te hebben op een overwinning in LMP3 tot enkele ronden werden verloren door technische problemen.

(Foto: © Wayne Taylor Racing)

De kwalificatierace was zowel in de DPi-klasse als bij GT spannend tot aan de finishvlag. Polesitter Tristan Vautier reed in de openingsfase aan de leiding. Renger van der Zande in een Cadillac, en als zesde gestart, kwam snel aansluiten en ook Filipe Albuquerque, van de tweede naar de zevende startplaats gedegradeerd na een onregelmatigheid met de achtervleugel, zat in het zog van de leider toen de pitstops begonnen.

Na de tweede reeks pitstops reed Ricky Taylor aan de leiding voor Richard Westbrook. Westbrook zette druk en probeerde met een heel optimistische poging de leiding te veroveren bij het ingaan van de laatste ronde. De Engelsman raakte Taylor en spinde maar kon de tweede plaats toch nog veiligstellen voor de Cadillac van Johnson-Kobayashi.

LMP2 – PR1 Mathiasen Motorsports domineerde met beide Oreca 07 LMP2. Ze eindigden zoals ze de race begonnen waren met Keating-Jensen als winnaar en Thomas-Bomarito als tweede.

LMP3 – Cameron Shields, de teamgenoot van Ugo de Wilde bij Muehlner Motorsports, nam vanop pole de start. Hij bouwde een voorsprong van enkele seconden uit op Jarett Andretti en meer dan een minuut op de rest van de LMP3-wagens. Na iets minder dan een uur stond de Duqueine van Shields echter met technische problemen in de pitlane. Andretti-Burdon wonnen voor Andretti Autosport met een minuut voorsprong op de andere wagen van Muehlner, bestuurd door Ori-Kranz. Ugo de Wilde eindigde met vier ronden achterstand als zesde in LMP3.

GTD Pro – Andrea Caldarelli en Mirko Bortolotti wonnen in hun Lamborghini Huracan van TR3 Racing. Alessio Picariello en Julien Andlauer bezorgden WeatherTech Racing een mooie tweede plaats op net geen halve seconde van de winnaars. Andlauer startte als negende in GTD Pro en klom op naar een vijfde plaats. Na snel werk van de pitcrew was Picariello tweede achter de Porsche van Felipe Nasr, de voormalig Formule 1 rijder die door Porsche werd aangesteld om haar LMDh te ontwikkelen. Alessio Picariello slaagde erin om Nasr in te halen en de leiding te nemen tot Bortolotti ze tien minuten voor het einde van hem kon ontfutselen.

Laurens Vanthoor en Maxime Martin kwamen niet in actie omdat de kwalificatierace met twee rijders werd gereden. Imperatori-Pilet, teamgenoten van Vanthoor, werden na een lange pitstop tiende in GTD Pro. Gunn-Riberas, die de Aston Martin van Heart of Racing Team met Martin delen, werden zesde.

GTD – Deze klasse werd gewonnen door Lucas Auer en Russell Ward in een Mercedes-AMG GT3 van Winward Racing voor de McLaren van Holton-Miller en de Wright Motorsports Porsche 911 GT3 R van Jan Heylen en Ryan Hardwick. Hardwick nam vanop plaats elf de start en behield deze positie tot de rijderswissel op 55 minuten van het einde. Jan reed een prachtige race en kon zich stelselmatig opwerken. Net voor het einde nam hij de derde plaats van Townsend Bell over.