Voor het eerst sinds Stoffel Vandoorne steekt een Belg, een Vlaming dan nog, zijn neus aan het venster in de hoogste regionen van de autosport. We polsten Amaury Cordeel over zijn indrukken en over de keuze voor het Nederlandse Van Amersfoort Racing en kregen ook nog tekst en uitleg van zijn manager Philip Goedtkindt en van Tom Claessen (Van Amersfoort).
foto: ©vanamersfoortracing
- Hoe kwam je bij Van Amersfoort terecht?
Amaury Cordeel: “Ik ging met hen naar de tests in Abu Dhabi om gewoon eens te kijken hoe het was met een Formule 2 te rijden. De auto lag me onmiddellijk veel beter dan de Formule 3. Eens ik gewend was aan de turbo, die wel laat in gang schoot, en aan het sturen – ik had na de testdagen toch wel last van mijn nek- kon ik in bepaalde bochten de tijden en de snelheden halen van de anderen, die al langer in F2 zaten. Na die positieve testsessie bekeken we dan met Van Amersfoort wat de mogelijkheden waren en samen hebben we beslist om geen jaar meer te verspillen in de F3 en dadelijk naar de Formule 2 over te schakelen. Naarmate de kans bestond dat ik een zitje zou kunnen krijgen bij Van Amersfoort, werd een goede test cruciaal. Dat bracht toch enige druk met zich mee. We kenden problemen op dag één, de mecaniciens werkte zich uit de naad om de wagen toch op orde te krijgen voor de volgende dagen. De kick van de turbo vond ik eerst het moeilijkste, maar nu weet ik dat het de banden zijn en hoe je daarmee dient om te gaan.“
- Je komt naar de F2 na twee mindere jaren in de F3. Is dat geen handicap?
Amaury Cordeel: “Als je in de F3 in een moeilijke periode zit, is het heel lastig om daaruit te komen. Alles ligt dicht bij elkaar en je hebt dan de neiging om te gaan over-reageren, te hard te willen rijden en teveel dingen te willen veranderen, waardoor je het uiteindelijk niet meer weet.“
Tom Claessen (Van Amersfoort Racing): “Amaury paste zich heel goed aan binnen het team en ook aan de wagen, en dat maakte toch wel indruk op ons. Om maar een voorbeeld te geven, Jack Doohan, die dit seizoen vice-kampioen werd, haalde in zijn eerste seizoen F3 exact…nul punten. De keuze voor Amaury werd: of doorgaan naar de F2, bij een goed team, of terugkeren naar de F3. Maar omdat de goede plaatsen in F3 al ingenomen waren, zou je moeten terugvallen op een team van derde of vierde orde, en dan strijd je weer voor plaatsen in het peloton. De keuze voor F2 was dus een logische keuze.“
Philip Goedtkindt (Management Amaury Cordeel): “Als we nu één goed jaar kennen, dan maakt dat mijn werk, naar de business toe, veel eenvoudiger. Het probleem is dat er in België te veel rijders zijn op dit moment. Er is immers ook nog GT, WEC, Rally… Alles moet dus navenant verdeeld worden.“
- Waar eindigt dit verhaal?
Amaury Cordeel: “De Formule 1 is mijn droom, en dat wordt dan ook mijn doel. Ik geef mezelf hiervoor drie jaren. Het is duidelijk dat dit seizoen voor mij een leerjaar wordt. In de eerste helft van het seizoen wil ik wel mikken op de top 10 posities, om van de omgekeerde grid te kunnen profiteren. In de tweede helft kijk ik dan toch naar een top-5. Ik zal vooral kijken naar de andere rookies in het kampioenschap.“
- Formule 1 kost geld en invloed, maar Amaury is geen lid van enig Junior programma van een constructeur.
Tom Claessen (Van Amersfoort Racing): “Dat klopt. Maar dat is nu ook niet zaligmakend. Het helpt wat met de omkadering, maar de uiteindelijke keuze van de F1 teams voor hun rijders hangt daarvan niet af. Bovendien kost het ook geld. Je wandelt niet zomaar de Ferrari Driver Academy binnen. Of het dan nog iets opbrengt, is nog een andere zaak, vraag dat maar aan Piastri of Shwartzman. Dus, niet behoren tot een bepaalde filière wil niet zeggen dat je niet in de F1 geraakt.“
- Wat gebeurt er nog voor de start van het seizoen?
Amaury Cordeel: “Er zijn nog drie testdagen in Jeddah, en dan zijn er vlak voor de eerste race nog tests in Barcelona. Voor het overige ben ik aan het werk in de firma van mijn vader en verder zit ik veel in de fitness want het is fysiek toch heel zwaar. Als ik niet werk of sport, dan zal ik bij Van Amersfoort zitten, onder andere voor werk in de simulator.“