2022 is een jaar van grote veranderingen voor het WK rally of het WRC. De komst van hybride technologie zorgde voor heel wat opschudding en fans waren niet altijd exact op de hoogte van wat er nu net zou veranderen. Autosportwereld.be giet de aanpassingen in een reeks vragen, waarop we zo duidelijk en eenvoudig mogelijk het antwoord trachten te geven.
Wat is een hybride aandrijving?
Het hybride systeem van een WRC-wagen is eerst en vooral een combinatie van een klassieke verbrandingsmotor, dezelfde overigens als de voorbije jaren, en een elektromotor. Hybride op vlak van auto’s betekent zoveel als een combinatie van twee krachtbronnen, in dit geval dus een verbrandingsmotor en een elektromotor. Hybride is niet te verwarren met zuiver elektrisch rijden.
Welke verbrandingsmotor wordt er gebruikt?
De basis is dezelfde 1.600 cc viercilinder turbo als de voorbije jaren, met mogelijk iets minder vermogen, maar het verschil zal niet erg groot zijn. Opvallend: de verbrandingsmotoren maken gebruik van een duurzame brandstof, op basis van niet-fossiele koolwaterstof. Concreet gaat het om een mengeling synthetische en bio-organische brandstof. Hiermee zet WRC een andere belangrijke stap naar duurzaamheid.
En welke elektromotor?
De gekozen elektromotor en de technologie daaraan gekoppeld zijn identiek voor alle merken. Het gaat om een batterij van 3,9 kWh en een elektromotor, goed voor een vermogen van 100kW of 134 pk, met een onmiddellijk koppel van 180 Nm. Het bijkomende gewicht van het systeem wordt deels door het verdwijnen van het centraal differentieel gecompenseerd. De auto’s zijn echter 70 kilogram zwaarder (1260 kg, voorheen 1190 kg).
Wanneer wordt de elektromotor gebruikt?
In twee zeer diverse situaties: ten eerste in ‘stille’ zones, zoals het assistentiepark, dorpskernen enz. Hier dient de crew ‘zuiver’ elektrisch te rijden. Leuker is het natuurlijk in de proef, waar het gecombineerde vermogen van ruim 500 pk kan aangesproken worden.
Hoe wordt het systeem tijdens een KP gebruikt?
Hier laten we Tom Fowler, de Technisch Directeur van Toyota aan het woord: “Het is een misvatting dat het extra vermogen slechts gedurende een bepaalde periode kan gebruikt worden. Het is geen op tijd gebaseerde technologie, maar een op een hoeveelheid energie gebaseerd systeem. Tijdens het remmen moeten de rijders een bepaalde hoeveelheid energie regenereren om die bij de volgende acceleratie weer te kunnen gebruiken, en bij de volgende acceleratie geldt een limiet voor de hoeveelheid energie die bij die acceleratie mag gebruikt worden.” De rijder heeft echter geen ‘knop’ om het systeem aan en uit te zetten, het systeem is als het ware permanent aanwezig.
Wat zijn de andere technische veranderingen?
De aerodynamica wordt eenvoudiger met minder complexe elementen, en dus minder downforce in de bochten waardoor de snelheid lager zal liggen. De wagens lijken misschien iets meer op de bolides in rally2, voorheen R5. Daarnaast verdwijnen de schakelhendels aan het stuur en heeft de versnellingsbak geen zes, maar vijf verhoudingen, en zoals al aangehaald verdwijnt ook het centrale differentieel, de mechanische differentiëlen voor en achter blijven, net als uiteraard de vierwielaandrijving.
En de veiligheid?
Die is uiteraard behouden, zelfs nog verbeterd, met nog hogere veiligheidseisen onder meer wat betreft de rolkooi.