In de vijfde rit zette Igor Bouwens nog zijn beste resultaat van zijn eerste Dakar neer met een 14de plaats na de lus 560 kilometer rond de hoofdstad. De krachttoer was dat hij daarvan 200 km met een lekke band reed. Maar in de zesde rit was het dan helemaal afgelopen na een gebroken wiel en een lichte verwonding voor co Boerboom. De opgave was een feit maar ze kregen wel de “Prijs van de Prins” voor hun pechreeks.
foto’s: rv/Willy Weyens
De rustdag is het eindpunt geworden van het Dakaravontuur van het Gregoor Racing Team. In de zesde rit brak een voorwiel af van de truck van Igor Bouwens, Syndiely Wade en Ulrich Boerboom. De Iveco liep daarbij nog meer schade op, het team kwam buiten de tijd aan en bovendien liep Ulrich een handblessure op. Te veel pech tegelijk om in de race te blijven. Het leverde wel de ‘Prijs van de Prins’ op. Na zijn elfde tijd in de vijfde etappe ging Igor Bouwens weer goed van start in de tweede lus rond Riyadh. Maar in het tweede deel van de proef brak het rechter voorwiel af. Het ging om hetzelfde probleem dat zich twee dagen voor de proloog aan de linkerkant had voorgedaan tijdens de voorafgaande test.
De mekaniekers leverden weer sterk werk door het defecte onderdeel te vinden in de paddock, met de assistentietruck de woestijn in te rijden en in het zand en in het donker een herstelling door te voeren. Maar de rit uitrijden lukte niet meer en bovendien had het losgeslagen wiel nog meer schade aangericht. De Iveco is uiteindelijk op de trailer uit de woestijn gehaald naar het bivak in Riyadh. Tot overmaat van ramp blesseerde Ulrich zich aan zijn hand toen hij in afwachting van het assistentieteam al aan de herstelling begonnen was. Hij werd per helikopter naar het ziekenhuis gevoerd en keert zondag al naar huis.
Prijs van de Prins als troost
Al die dingen samen maken het team niet meer verder kan in deze Dakar en met pijn in het hart de handdoek moet werpen. Kleine troost was de ‘Prijs van de Prins’ die Igor, Syndiely en Ulrich op de rustdag in ontvangst mochten nemen voor hun portie van de pech.
“Gedurende 240 kilometer ging alles goed, maar op 80 kilometer van het einde brak de vooras af. Op een recht stuk met 140 km/u vlogen het wiel en de remschijf er gewoon af. De ontgoocheling is heel groot, want we waren goed op weg om tussen de tiende en de vijftiende plaats te eindigen in onze eerste Dakar. We hadden voorzichtig gereden om zeker aan te komen, maar als de pech toeslaat, ben je machteloos”, aldus Igor Bouwens.
“Na de technische problemen hebben we nu ook nog lichamelijk leed en zo kunnen we niet verder”, zegt teambaas Gregoor Bouwens. “Het zwakke punt waren de fusées. We gaan nu zorgen dat we de juiste materialen krijgen voor dit soort werk, zodat we die tegenslagen niet meer gaan hebben. De ontgoocheling is heel groot, omdat we hier zo lang naar toegeleefd hebben. We hebben allemaal een passie voor mechaniek en dit zijn dingen die bij mijn weten nooit eerder voorgekomen waren. Het beste materiaal dat er bestaat is nog altijd niet sterk genoeg voor dit soort werk. We gaan naar de volgende rally toewerken en zorgen dat alles niet honderd, maar tweehonderd procent in orde is.”