Ook in de Dakar kan het, tja, water woelig zijn. Zo zit de Zuid-Afrikaan De Villiers in slechte papieren en hangt leider Al-Attiyah een voorwaardelijke schorsing boven hoofd. Audi Q Motorsports baas Sven Quandt maakte ondertussen wat onfrisse uitspraken over eerlijk spel.
foto: ©redbull.com
Sven Quandt, de baas van Q Motorsports dat de hybride Audi’s inzet, insinueerde op de Spaanse zender TVE dat Al-Attiyah, royaal winnaar van de openingsetappe, zou hebben valsgespeeld. De Audi baas vond het raar dat slechts één wagen in die proef de goede weg nam. Hij liet daarbij doorschemeren dat in die wagen er misschien wel externe hulpmiddelen aanwezig waren. Dakar wedstrijdleider David Castera ontkende dat met klem. Onboard beelden bewezen trouwens dat er op de wagen van Al-Attiyah en Matthieu Baumel niets onregelmatig gebeurde. Frustratie en afgunst dus bij Audi nadat hun kopman Peterhansel mechanische pech kende en hun andere rijders Sainz en Ekström met hun Audi RS Q e-tron hybrides compleet op de dool gingen in de woestijn waardoor de kansen van de Duitse autobouwer al vanaf dag één gekelderd werden…
De Villiers: tweemaal een aanrijding met een motor
De Zuid-Afrikaan Giniel de Villiers kon na veel covid-perikelen toch de start nemen van zijn 19de Dakar. Hij reed in de eerste proef echter een Spaanse motorrijder (amateur Cesar Zumaran) omver, maar stapte niet uit om die te helpen. Toen Zumaran recht stond, reed De Villiers door. Dat kost hem vijf minuten straftijd. Sterker nog, gisteren maandag was De Villiers in de tweede etappe weeral betrokken bij een aanrijding met een motor! Toen hij over een duin kwam reed hij over de KTM van de Marokkaan Mohamedsaid Aoulad Ali. Die was gevallen en kon zich snel wegtrekken toen hij De Villiers hoorde aankomen. Maar De Villiers stapte opnieuw niet uit, cirkelde even rond en toen hij zag dat de Marokkaan OK was, reed hij door… Het dossier ligt ondertussen bij de commissarissen. De recidive zou De Villiers wel eens duur kunnen te staan komen.
Al-Attiyah en Overdrive moeten oppassen
En Nasser Al-Attiyah hangt wel een andere voorwaardelijke straf boven het hoofd. De Qatarees reed maandag de gehele tweede etappe zonder ingeschakelde datarecorder. Die zorgt voor het verzenden van motorgegevens zodat de FIA-technici kunnen controleren of bijvoorbeeld de maximale laaddruk van de turbo niet wordt overschreden. Het gebruik van de datalogger is reglementair verplicht. Jean-Marc Fortin, van het Belgische Overdrive dat de service doet voor de Toyota’s, ziet er enkel een fout van één van de mechaniciens in. Uiteindelijk volgde er geen straf, maar… de FIA-sportcommissie besliste dat als dit voorval zich nog éénmaal herhaalt, Al-Attiyah zal worden uitgesloten.