De wintermaanden komen eraan en dan valt de autosport toch een beetje stil. Autosportwereld.be neemt echter geen winterpauze en daarom starten we met een nieuwe reeks waarin we de ondernemer achter de autosportfiguur aan bod laten komen. Tussen autosport en het zakenleven zijn immers heel wat parallellen. De vierde in onze reeks is meervoudig rally kampioen Pieter Tsjoen.
Wat houdt jouw professionele activiteit in?
“Vento is een fabrikant van metalen hulpstukken die gebruikt worden om ronde metalen luchtkanalen met elkaar te verbinden. Wij exporteren 97% van onze producten naar 45 landen wereldwijd. Intussen hebben we fabrieken in België, Polen, de USA en Israël, en zijn we al met meer dan 500 medewerkers. Als eigenaar ben ik de eindverantwoordelijke voor de goede (samen)werking van al deze mensen. Naast de dagelijkse leiding van de groep, was ik vroeger ook hoofdzakelijk bevoegd voor het commerciële gedeelte, en dan vooral de opvolging van onze grootste klanten. Nu ben ik meer en meer verplicht de dagdagelijkse taken over te dragen en focus ik me eerder op de strategische lange termijn koers van onze groep. Dus ik werk steeds meer het zicht van bovenuit om van daaruit bij te sturen.”
Wat neem je mee van de sport in je professionele leven of omgekeerd?
“De ambitie de beste te willen zijn, je tegenstrevers en concurrenten voor te zijn. Op technologisch gebied ook visie en steeds te trachten je te omringen met de beste mensen en het beste team. In de rallysport is de piloot vaak diegene die alle belangstelling krijgt. Maar men vergeet dat hij nooit alleen succesvol kan zijn. Hij heeft nood aan een top copiloot, het beste team, de beste ingenieur, de beste mekaniekers, de beste wagen en banden. Veel mensen zien rally als een individuele sport, maar het is een teamsport. Zonder de juiste en beste omkadering, volgt er geen succes. Dat geldt ook voor de volle 100% in de zakenwereld. De CEO is het uithangbord, maar hij is niets zonder topmanagers om zich heen, zonder zeer goede directiecomités, bedienden en arbeiders. Dat is waarschijnlijk het moeilijkste aspect als bedrijfsleider, om dat topteam te vormen en te houden. Maar het is by far het meest cruciale.”
Al sportieve plannen voor 2022?
“Echte plannen zijn niet makkelijk, omdat mij agenda door de talloze buitenlandse trips snel vol loopt en vaak wijzigt (en al zeker nu met die covid toestanden). Ik zou graag met Freddy Loix de WRC masters betwisten, maw 5 WRC wedstrijden. We beginnen alvast met Monte Carlo, en we beslissen nadien hoe het verder gaat. Hebben we ons beide geamuseerd, en vinden we beide de tijd, dat zal de doorslag geven. Maar ik ga alvast proberen die data te blokkeren in mijn agenda. We zien wel!”