EJ Automotive stond in 2021 als enige Belgische formatie borg voor zowel Nederlandse als Belgische successen! Nikodem Wierzbicki werd immers kampioen in de Divisie 1, zeg maar de Nederlandse Junior-klasse en eindigde 2de in de Dutch Belgian Super Star, terwijl Milan De Laet met slechts zeven punten verschil de algemene Belgische titel én de Junior Ford Fiesta Sprint Cup verloor aan kampioen Nathan Vanspringel. De man achter het verhaal van EJ Automotive is team owner Jurgen Evers.
Tevredenheid alom bij EJ Automotive over jullie derde jaar in de Fiesta Cup?
“Ja! Dankzij de resultaten van Nikodem Wierzbicki en Milan De Laet hebben wij het vooropgestelde doel bereikt en dat was aantonen dat EJ Automotive als team competitief kon zijn in een hoogstaande merkencup en, eerlijk qua prijs/kwaliteit verhouding blijft de Fiesta Cup uniek in zijn soort! Gezien onze rijders lieten verstaan dat zij wilden doorgroeien en budgetten in de autosport nog altijd een doorslaggevende rol spelen, hebben wij ervoor gekozen om Nikodem en Milan te volgen en niet langer voor de Fiesta Cup te gaan. Wie, wat en waar, is nog niet helemaal duidelijk.”
In België was er veel aandacht voor Milan De Laet, tot en met de Finale Races titelspeler, maar jullie runden meerdere Fiesta’s. Zo was er een samenwerking met Pool Nikodem Wierzbicki.
“Ik kreeg enkele jaren geleden weet van het stopzetten van de Poolse KIA Cup en als toenmalig promotor van de Clio Cup schreef ik alle deelnemers aan met de vraag of er interesse was om in de Lage Landen aan te treden in een gelijkaardige merkencup. Het is zo dat ik in contact ben gekomen met Nikodem en hebben wij, ergens eind 2019, voor de eerste keer gesproken over de Fiesta Cup. Het is zijn eigen Fiesta en wij stonden in voor het transport, onderhoud en bijstand tijdens de races. Hetzelfde systeem gold voor Johan Land en Kristoff Cox die wij op die manier onderdak gaven.”
Het was met Belg Kristoff Cox dat het avontuur in de Fiesta Cup in 2019 zeer bescheiden begon?
“Klopt. Ik had al met Kristoff in de Renault Clio Cup samengewerkt en gezien hij altijd een fan is geweest van merkencups, was de keuze vlug gemaakt. Het is niet uitgesloten dat hij opnieuw voor de Fiesta Cup gaat en in functie van onze keuze waar we met Wierzbicki-De Laet naartoe gaan, zouden we hem misschien nog kunnen bijstaan…”
Er is EJ Automotive, maar ook TB Compétition. Verduidelijk eens de samenwerking?
“EJ Automotive was eigenaar van twee Fiesta’s, die van Milan en de andere waarmee aanvankelijk Michelangelo Amendola ging rijden. Toen dat niet lukte, kon Milan beschikken over een spare-car en na de crash tijdens de Truck Grand Prix is hij overgestapt en heeft het seizoen volgemaakt in de ex-Amendola. Die twee auto’s werden ondertussen verkocht. Binnen EJ hield ik mij bezig met de organisatie, het coachen van de rijders. Het zuiver technische aspect, het samenbrengen van een ploeg monteurs was in de kundige handen van Toon Bosmans van TB Compétition. Net zoals wij samen jonge rijders vormden, gaven wij via TB jonge mecaniciens de gelegenheid kennis te maken met de autosport en er de stiel te leren. Ook hier vormden wij een soort springplank naar beter, hoger, want Marieke Stuff, die bij ons begon als neofiet, werd recentelijk door Van Amersfoort Racing aangeworven als mecanicien in F3!”
Jij begon als fotograaf en zat zelf achter het stuur van de meest verscheidene auto’s in de meest uitéénlopende kampioenschappen.
“Ik was fotograaf en eveneens betrokken bij de persdienst van Circuit Zolder en ja, ik heb als zuivere amateur deelgenomen aan races in de Zolder Touring Cup, Belcar, Yaris Cup, Legend, Historic en zelfs een enkele keer in rally! In 2008 ben ik met een kleine structuur gestart in de toenmalige Formule Ford en omdat er brood op de plank moest komen, volgde het verhuren van een hospitality unit-structuur en zo is er een eerste opdracht gekomen binnen de toenmalige Clio Cup. Via die weg kreeg ik het aanbod van MdH om mij te ontfermen over de Formule Renault NEC en vervolgens runde ik het laatste seizoen van de Clio Cup, zij het als race in de race in TCR Benelux.”
En wat brengt de toekomst? Kijk je verder dan een auto voor het duo Wierzbicki-De Laet?
“EJ Automotive is niet mijn hoofdbezigheid – ik ben eigenaar van een hotel in Spanje – omdat je in de autosport nooit zeker bent van de nodige inkomsten. Hierdoor beperken wij de activiteiten van EJ Automotive bewust tot niet meer dan acht race-weekends. Wat nogmaals duidelijk maakt dat wij niét de mogelijkheden hebben om meerdere auto’s in verschillende kampioenschappen te laten rijden.”