De teams zijn hun nieuwe wagens volop aan het testen in het zonnige Valencia. Hiermee is het achtste seizoen van het FIA Formule E wereldkampioenschap echt gestart. Maar welke veranderingen mogen we nu exact verwachten dit seizoen?
De grootste verandering waar we rekening mee moeten houden is het nieuwe kwalificatie format. De rijders zullen niet meer onderverdeeld worden in zes groepen en in de super pole moeten strijden voor een snelste ronde. Vanaf nu worden de rijders onderverdeeld in twee groepen en krijgen ze 10 minuten de tijd om een goede tijd te rijden. Volgens deze uitslag wordt er dan geduelleerd. De rijder die in het laatste duel de snelste ronde neerzet, zal starten vanop de eerste rij. Deze aanpassing wordt alvast goed onthaald binnen het kampioenschap. Dit zorgt er namelijk voor dat de evolutie van de baan veel minder een probleem zal vormen voor de teams.
Daarnaast wordt ook het toegelaten vermogen omhooggetrokken van 200 naar 220 kW. Tel daar de Attack Mode van 30 kW bij op en je komt uit bij 250 kW. Zo is het maximaal vermogen nu ook bruikbaar buiten de kwalificatierondes. Tenslotte gaat ook de aftrek van bruikbare energie bij Full Course Yellow of Safety Car op de schop. In de plaats zal de race nu verlengd worden met 45 seconden voor elke minuut dat de race niet ten volle gereden kan worden. Dit tot en met de 40ste minuut van de race. Dan wordt het totaal van de extra tijd toegevoegd aan de originele 45 minuten. Er kunnen maximaal 10 minuten toegevoegd aan een race.
Teams en rijders
Audi trok zich na het vorige seizoen terug uit het kampioenschap. Ook BMW deed hetzelfde, maar dan als hoofdsponsor voor het Andretti-team. Die laatste maakt nu een nieuwe start als Avalanche Andretti Racing.
- Avalanche Andretti
- Jake Dennis
- Oliver Askew
- Dragon Penske
- Sérgio Sette Câmara
- Antonio Giovinazzi
- DS Techeetah
- António Félix da Costa
- Jean-Éric Vergne
- Envision Racing
- Robin Frijns
- Nick Cassidy
- Mahindra Racing
- Oliver Rowland
- Alexander Sims
- Mercedes EQ Formula E Team
- Stoffel Vandoorne
- Nyck de Vries
- NIO333
- Oliver Turvey
- Dan Ticktum
- Nissan e.dams
- Sébastien Buemi
- Maximilian Günther
- Jaguar Racing
- Sam Bird
- Mitch Evans
- ROKiT Venturi
- Edoardo Mortara
- Lucas di Grasi
- Porsche
- André Lotterer
- Pascal Wehrlein
Kalender
Het achtste seizoen zal starten 28 januari in Diriyah (Saudi-Arabië). Daar worden we al meteen getrakteerd op een double header, want ook op 29 januari wordt er geracet. Daarna trekt het kampioenschap naar Mexico city waar op 12 februari de derde race verreden wordt. 5 maart is voorlopig nog open, maar naar verwachting zal er dan in Marrakesh gereden worden. De vijfde ronde op 19 maart gaat normaal gezien door in China. Of deze ook effectief zal plaatsvinden valt nog af te wachten. Gezien de huidige pandemie houdt het land de grenzen dicht voor alle reizigers. Vervolgens trekken de teams door Europa met Rome E-Prix op 9 april, de Monaco E-Prix op 30 april en de Berlijn E-Prix op 14 mei. Op 4 juni wordt er gereden in de straten van Jakarta (Indonesië). Daarna is Noord-Amerika aan de beurt, met op 2 juli Canada en op 16 en 17 juli een nieuwe double header in New York City. Juli sluiten we af met nog een double header in Londen, waarna de seizoensfinale verreden wordt op 13 en 14 augustus in Seoul (Zuid-Korea).