Home > Rallycross > DIVERS > WRX Nürburgring: Johan Kristoffersson wereldkampioen

WRX Nürburgring: Johan Kristoffersson wereldkampioen

De Zweed Johan Kristoffersson werd met zijn Audi S1 van KYB EJS JC op de Nürburgring voor de vierde maal wereldkampioen. In RX2e was België aan het feest, want daar was het Guillaume De Ridder die eerder op de dag zijn titel veilig stelde.

Het bleef in het wereldkampioenschap, het laatste met brandstofmotoren overigens, spannend tot het bittere einde. Het was Kristoffersson die na drie heats leidde voor Timmy Hansen met zijn Peugeot 208 van Team Hansen. Daarbij werd de achterstand van Kristoffersson op de oudste van de Hansen-broers herleid tot drie punten. Even later wonnen beide rijders hun halve finale. Althans, zo leek het toch. Timmy Hansen kreeg even later immers een straftijd van zeven seconden voor duwen bij de Hyundai i20 van de Fin Niclas Grönholm. Zo belandde Timmy Hansen plots op de derde plek van zijn halve finale, wat de achterstand van Kristoffersson verder verkleinde tot één luttel puntje.

In de ultieme finale was het Timmy’s broer en teamgenoot Kevin Hansen die het beste wegkwam vanop de eerste rij. Kristoffersson volgde in zijn spoor en werd op zijn beurt achterna gezeten door Niclas Grönholm. Het waren Kristoffersson en Timmy Hansen die meteen de jokersectie voor hun rekening namen. Even later deed Kevin Hansen hetzelfde, om Kristoffersson voor te blijven. Niclas Grönholm kwam daardoor aan de leiding en die stond zijn plek niet meer af om zo de afsluitende race van het seizoen te winnen. Kevin Hansen eindigde tweede en Johan Kristoffersson won het duel met Timmy Hansen om de derde plaats. Daarbij maakte Kristoffersson dus opnieuw een puntje goed, genoeg om met gelijke punten als Timmy Hansen het kampioenschap te beëindigen. Kristoffersson behaalde dit jaar echter meer overwinningen en wordt zo voor de vierde maal wereldkampioen na 2017, 2018 en en 2020.
Bij de teams is Team Hansen overigens wereldkampioen.

Onze landgenoot Enzo Ide heeft er een uitstekende slotwedstrijd opzitten. Hij liet in de tweede heat voor de eerste maal een beste tijd achter zijn naam zetten, de eerste ooit voor een Belg in het wereldkampioenschap. Dat was ook voldoende om in de eerste halve finale naast teamgenoot Kristoffersson te starten vanop de eerste rij, alweer een primeur voor ons land. Ide werd tweede in die halve finale en eindigde de finale als zesde en laatste na een spin bij aanvang van de finale. Ide eindigt het kampioenschap als zesde.

In RX2e verdedigde onze landgenoot Guillaume De Ridder een voorsprong van negen punten. Dat deed hij met verve door in de reeksen berekend te rijden waarbij hij na vier heats tweede was na zijn rivaal, de Fin Jesse Kallio. Vervolgens won De Ridder zijn halve finale en daarmee was de titel verzekerd. De Ridder gaf na die halve finale aan : “Na het nemen van de jokersectie waarbij ik de leiding kon behouden en voor Kobe Pauwels op de baan kwam, was ik zeker van de titel. Ik wist dat Kobe me niet zou bedreigen.” Vervolgens zette De Ridder de kroon op het werk de finale volledig te domineren. De Ridder kwam het snelste weg en de concurrentie zag de Belg niet meer terug. En zo is De Ridder de eerste kampioen ooit in RX2e, de eerste volledig elektrische klasse in rallycross. Kobe Pauwels, de derde Belg die in actie kwam op de Nürburgring, leerde snel in RX2e en reed in zijn eerste RX2e-wedstrijd naar een vierde plek en viel nipt naast het podium.