De openingsavond van de derde editie van de Ypres Historic Regularity werd verreden in kletsnatte omstandigheden. In combinatie met het erg hoge ritme, met een closed road stage in Boezinge en 8 regelmatigheidsritten in de regio Kust-Diksmuide, en de donkere nacht, was het een verraderlijke openingsetappe. Enkele tenoren lieten zich verrassen, wat resulteert in een verrassende leidersplaats voor Eddy Snaet en Filip Deplancke in hun Porsche 911.
Yves Deflandre, winnaar van de eerste editie van de Ypres Historic Regularity, zal geen tweede zege boeken in Ieper. Hij liet zich verrassen op een donker kruispunt in de gietende regen op RT Slijpe: “Het water viel met bakken uit de hemel. Ik moest een straatje naar rechts nemen, maar ook de weg draaide wat naar rechts, zodat ik gewoon op de hoofdweg bleef zonder ooit het zijweggetje gezien te hebben. We zijn terug op het parcours geraakt, maar met 10 minuten straftijd is onze wedstrijd verkeken…”
Michel Decremer verrast
Ook Michel Decremer, vorig jaar winnaar, werd verrast… door een doodloper in Gistel (RT 5). “Een valstrik van de organisatie waar we ingetrapt zijn. We beseften dat we de zijstraat hadden moeten nemen. Onze achtervolgers zagen ons in tegengestelde richting naderen, dus zijn beseften dat er een valstrik was. Jammer dat er de volgende kilometer enkele tijdcontroles waren.” Decremer zal vanaf de 25ste plaats terug moeten vechten.
Ook Geert en Cédric De Jaeger verloren heel wat tijd, maar vooral door haperende sensoren, terwijl Guino Kenis en Anton Dupan zich ook lieten verrassen door een valstrik op RT3 Eggewaertskapelle, maar de schade bleef beperkt. Kenis-Dupan staan op de 8ste plaats.
Leider na de openingsdag is Eddy Snaet, genavigeerd door Filip Deplancke, die zich niet heeft laten verrassen. De kopgroep zit wel heel dicht bij elkaar, want Dominique Holvoet en Yannick Albert volgen op 1″5 met hun Toyota MR2: “We hebben een prima etappe gereden. Het was nat, maar onze MR2 heeft met zijn middenmotor veel tractie. En ik ken de streek van Diksmuide goed, van de VAS-rally’s die we er vroeger reden, al heb ik daar geen al te beste herinneringen aan. Ik ben er ooit zwaar van de baan gegaan…”
De derde plaats is voor Eric Piraux en Cathérine Monard met hun gekende Renault 11 Turbo, die wat tijd verloren door een minder goede kalibratie van de tripmaster. Patrick Van Remoortel en Olivier Dupont volgen op een mooie en onverhoopte vierde plaats met hun Apal Coupé: “Zeker onverhoopt, want ik heb een probleem met mijn ogen in het donker. Gelukkig heeft Olivier goede ogen en wisten we zo de valstrikken te ontwijken, maar het ritme kon beter. Ik voel me beter bij daglicht, dus morgen proberen we stand te houden.”
Kurt Deklerck en Aswin Pyck staan op de 5de plaats met hun Porsche 914/6 na een prima openingsavond: “Ja, we hebben ons niet laten verrassen. Aswin kent de streek goed en dat gaf ons veel vertrouwen!”
Baillet strijdvaardig
Christophe Baillet en Christophe Colliard gingen als favorieten van start, maar de 6-voudige winnaar van de Tour de Corse Historique VHRS liet zich ook verrassen door de… doodloper. “Ik was nooit eerder in Ieper en de schitterende historische Markt is fantastisch als decor voor een gesloten wagenpark,” aldus de Fransman uit Nancy. “Het parcours werd door de regen extra moeilijk gemaakt. We waren goed gestart, maar dat foutje heeft ons veel tijd gekost. Maar, als we drie jokers gebruiken, moet ik ongeveer een halve minuut inhalen. Alles blijft mogelijk…”
Straffe verhalen
Aan straffe verhalen trouwens geen gebrek in het wagenpark. Zo schoven de Ieren James O’Mahony en Frank Hussey met hun Volvo in een diepe gracht vol water. De bemanning bleef ongedeerd en de Zweedse bolide werd getakeld, maar een herstart zit er niet in. Mirko Savic draaide enkele spectaculaire donuts op de gladde kasseien op de Markt in Ieper, zoals de rallyrijders vroeger deden. “Ik kon het niet laten. Hoe vaak sta je met je Porsche in zo een historisch gesloten wagenpark,” lachte Mirko.
Minder vrolijke gezichten waren er bij Jean-Christophe Henderickx en Isabelle Goeminne. Zij hadden de ganse avond problemen met hun Alfa Romeo GT1300 Junior: “We vielen na 3 RT’s zonder stroom. We moesten kiezen tussen de ruitenwissers of de koplampen. De verstralers konden we gewoon niet gebruiken. Soms liet ik een andere deelnemer passeren om in zijn zog te volgen omdat ik anders niets zag. Isabelle wilde zelfs stoppen, maar we hebben het einde van de etappe gehaald. Hopelijk vinden we een oplossing zodat we ons morgen nog kunnen amuseren…”
De tweede etappe belooft nog erg boeiend te worden, want Christophe Baillet geeft zich nog niet gewonnen en zelfs de 12de in de stand, Dirk Van Rompuy, staat nog binnen de minuut. Met nog 17 RT’s op het programma en mogelijk sneeuw op de weg, is het zeker nog niet gedaan…