Home > #Hoofdnieuws > Ypres Historic Regularity 2021: Een vaste afspraak voor regularity specialisten

Ypres Historic Regularity 2021: Een vaste afspraak voor regularity specialisten

Met de derde editie van de Ypres Historic Regularity sluit Club Superstage dit weekend een historisch jaar af. In juni werd de Ypres Historic Rally een eerste keer als onafhankelijk evenement georganiseerd, in augustus stond de volledige wereldtop aan de start van de eerste Belgische WRC-wedstrijd en dit weekend zullen de binnen- en buitenlandse specialisten van regelmatigheidswedstrijden te bewonderen zijn op de Markt in Ieper. 

Christophe Baillet als internationale referentie

De affiche oogt in elk geval erg interessant en gevarieerd, met 81 wagens aan de start. Ruben Maes, in 2019 winnaar van de vorige editie, samen met zijn gereputeerde Franse navigator Michel Périn, is er niet bij. Maar, met de Fransman Christophe Baillet en navigator Pierre Colliard in een Porsche 911 SC staat er een buitenlands topteam aan de start. Zijn palmares spreekt voor zich, want Christophe Baillet won zes keer de Tour de Corse Historique VHRS en dit seizoen was hij de beste in de Portugal Historico. Hij zal echter voor de eerste keer starten in Ieper, terwijl de Belgische specialisten al twee deelnames op hun actief hebben. 

Belgische toppers van de partij

Van de Top 10 uit 2019, staan maar liefst acht teams opnieuw aan de start, waaronder Yves Deflandre-Yves Noelanders, de winnaars van de eerste editie die in 2019 met hun Porsche ook op het podium stonden, en Michel Decremer-Patrick Lienne, tweede in de vorige editie met hun Opel Ascona 400. 

Eric Piraux-Cathérine Monard, favoriet in klasse 2, zijn gebrand op een mooi resultaat met hun Renault 11 Turbo, net als José Lareppe-Jennifer Hugo, vijfde in 2019 met hun Opel Kadett GTE. Vader en zoon Geert en Cédric De Jaeger mikken ongetwijfeld ook op een Top 5 met hun Porsche 911, net als Kurt Declerck-Aswin Pyck (Porsche 914/6), Daniel Reuter-Robert Vandevorst (Porsche 944S2), Johnny Delhez-Gully Eddy (Ford Escort) en Dirk Van Rompuy-Eddy Smeets (Porsche 914/6), een combinatie die voor de eerste keer aan de start komt. 

Guino Kenis zal deze keer in zijn BMW 325i genavigeerd worden door Anton Dupan, die tijdens de eerste editie Jochen Claerhout naar een knappe 4de plaats navigeerde. Anton kan het weer opnemen tegen een speelkameraad uit de Clio Trophy, want Renaud Herman, de navigator van RACB-piloot Tom Rensonnet, zal Kurt Vanderspinnen navigeren in de snelle Ford Cortina Lotus.

Exclusieve pareltjes

Voor liefhebbers van schitterende en unieke klassiekers zal er heel wat moois te bewonderen zijn tijdens deze Ypres Historic Regularity. Denk maar aan de unieke Belgische Apal Coupé van Patrick Van Remoortel uit 1950, de Citroën Dyane van Félix Quirijnen, de Mercedes 450 SLC van Carlo Mylle, De Datsun 240Z van Claude Chaidron, de Lancia Beta Coupé Gr.4 van de Fransman Gianni Pasqualini, de Renault R5 Alpine van Jean-Pierre Verneuil en in totaal maar liefst 28 Porsches. 

“Light”-versie blijft een sportieve uitdaging

Kortom, er staat vrijdag 26 november om 18h heel wat moois aan de start van de Ypres Historic Regularity, een wedstrijd die rekening houdend met de huidige pandemie en in nauw overleg met de Belgische en Franse overheden omgetoverd wordt tot een “light”-versie. De slotdag, met een geplande lus op Frans grondgebied, wordt geschrapt, maar daarmee wordt de sportieve uitdaging nog groter met 40% nachtetappes op een totaal van 24 regelmatigheidsritten en 2 closed road stages. Alle deelnemers krijgen van de organisatie trouwens een compensatie in de vorm van een voucher van 250 euro korting op de volgende inschrijving.

Na de eerste etappe, die om 23h wordt beëindigd, gaat op zaterdag de tweede etappe van start om 8h30. Omstreeks 18h30 zullen de eerste wagens finishen op de Markt in Ieper, waarna de prijsuitreiking volgt in  het unieke historische kader van het Museum Café in de Lakenhalle.