Home > VAS > Rallysprint > VAS Rally: terugblik op de Rally van Kortrijk

VAS Rally: terugblik op de Rally van Kortrijk

De 6 Uren van Kortrijk is en blijft een aardige afsluiter van het regionale rallyseizoen. We zullen het niet meer spreken over de diverse Covid toestanden, die er de oorzaak van waren dat er nog diverse rijders en co-piloten moesten afhaken. Laten we het hebben over de omstandigheden, die men op zijn best kon omschrijven als “herfstig” met veel modder en vuil op de weg, een stevige bui hier en daar, nat en kil… Wie wilde winnen moest dus knokken en dat deed Vincent Verschueren als de beste.

(persbericht)

Ervaring en regelmaat, gekoppeld aan snelheid, dat was er nodig om de “Rally van Kortrijk” anno 2021 te winnen. Freddy Loix, met Pieter Tsjoen naast zich in de navigatorstoel van de Skoda Fabia R5 Evo, mocht op zaterdagavond het bal openen. Dat gebeurde traditioneel op de Lavano site, op de grens met Moeskroen. Een korte proef waar doorgaans niets valt uit af te leiden. Ook nu pakte Loix slechts 0,6 seconden voorsprong op Melissa Debackere en haar Fabia Evo terwijl Vincent Verschueren met de VW Polo R5 als derde volgde, met letterlijk geen verschil (0,00 seconden!)

Verschueren met de zesde zege

Maar de rally wordt in Kortrijk niet beslist op de Lavano openingsproef, maar wel op de zondag, een loodzware wedstrijddag met 13 proeven. Dat wist routinier Verschueren, bijgestaan door zijn trouwe co Cuvelier, maar al te goed en hij toog dan ook in de aanval op zondagochtend met de beste tijden op Aalbeke, Marke en Bellegem. Bédoret, ook al op Skoda, won de nieuwe proef op Moeskroen en bij de koffiepauze had Verschueren vier seconden bonus op die andere oudgediende, Bernd Casier met zijn Ford Fiesta R5. Bédoret keek al aan tegen een achterstand van 17 seconden. Casier moest dus in de aanval, pakte de scratch in de tweede passage op Aalbeke maar zag Verschueren dadelijk in het verweer gaan met nieuwe besttijden op Marke en Bellegem. Op de middag had Verschueren een gat geslagen van 19 seconden op Casier en liefst 27 seconden op Bédoret. Wie de zege nog wilde afpakken van de man uit Zingem, die zou zwaar aan de bak moeten, zoveel was duidelijk. In de lussen van de namiddag versplinterden de inspanningen van de achtervolgers. Dan eens een scratch voor Loix, dan Vanneste en zijn Citroën C3 Rally2, dan weer eens Bédoret. Verschueren controleerde met een resem aan ereplaatsen en stuurde de VW Polo R5 naar de zege, de zesde overwinning al voor Verschueren in Kortrijk. Een sterke namiddag zorgde er nog voor dat Freddy Loix en Pieter Tsjoen, na een foutje van Bédoret, nog op de tweede plaats konden postvatten, Casier en Vyncke moesten uiteindelijk tevreden zijn met een derde podiumtrede.

Bij de Historics leek het alsof Didier Vanwijnsberghe met zijn Toyota Celica op weg was naar een Grand Slam. Hij liet besttijd na besttijd noteren en stond soeverein aan de leiding…tot zijn opgave met mechanische pech op KP7. De opgavelijst werd trouwens rijkelijk gevuld in alle categorieën want liefst 48 wagens haalden de finish niet. Reden tot ongerustheid waren de toch wel zware schuivers van Kurt Boone (Evo X), Michael Huyse (Renault Clio RS) en Timothy Van Parijs (Renault Clio 5). Alle betrokkenen stellen het goed al werd Huyse wel even afgevoerd naar het plaatselijke ziekenhuis. Na het verdwijnen van Vanwijnsberghe namen Danny Kerckhof en Kristof Dejonghe het in hun BMW E30 M3 over. Zij hielden een royale voorsprong van één minuut 21 seconden over aan de finish op De Roeck en Blaton op de ex-Bjorn Syx BMW E30 M3, en meer dan twee minuten op Vannieuwenhuyse en Deroo (Ford Escort MK2), die tevens de winnaars werden van de Divisie 4 (oldtimers).

Diet en Van Dycke met onvergetelijke zege in Divisie 1-2

Vermelden we dan nog een zeer mooie zege van Luc Diet en Ellen Van Dycke met hun bescheiden Peugeot 106 in de Divisie 1-2. Zij vochten van bij de aanvang van de wedstrijd mee in de top-5 en konden daarna nog profiteren van een akkefietje van de jonge belofte Ruben Lignel (Peugeot 106 GTI), de opgave van een goed presterende Aaron Duville (breuk waterdarm op de Renault Clio RS) en uiteraard van het verdwijnen van leider Stefaan T’Joens die met de Mitsubishi Evo X uiteindelijk nog van de baan ging. Luc Diet en Ellen Van Dycke reden zo, meer dan 18 minuten na leider Verschueren, op een 47ste plaats algemeen, met ruime voorsprong naar hun eigen overwinning die ze met trots zullen toevoegen aan hun palmares!

Luc Diet, winnaar Divisie 1-2

We hadden absoluut geen idee dat we de winst hadden, zelfs niet in de klasse. Op KP5 maakte ik een fout, ik was verstrooid omwille van iets met de versnellingsbak en niet echt goed aan het luisteren. We verloren daar een goede 50 seconden en toen dacht ik dat het klassement verloren was. We beslisten dan om voor het plezier te gaan ne niet naar de rangschikking te kijken. Maar voor de rest hadden we een fantastische wedstrijd, zonder verder problemen of technisch euvel. We hadden wat meeval dat Baert uit de wedstrijd verdween en andere concurrenten problemen kende. Kortrijk is een geweldige rally maar met een zeer hoog ritme. Tussen de start op het podium, het tanken en het aanmelden op de proef is er weinig marge voor fouten. Een lekke band of zo op de verbinding kan je al zwaar in de problemen brengen. Een pluim ook voor mijn copilote Ellen Van Dijcke die het uitstekend doet. De nota’s worden perfect op tijd gelezen en al vanaf haar debuut kan ze uitstekend overweg met het roadbook, Het parcours was moeilijk om te lezen en om te weten waar je snel moest zijn. Dit is toch een van onze mooiste trofeeën. Zulke wedstrijd winnen met een wagen waar ik nu toch al 14 jaar mee rijdt en waaraan ik alles zelf onderhoud, dat is toch één van de hoogtepunten!