Home > #Hoofdnieuws > WRC: vijf schitterende jaren en 58 wedstrijden

WRC: vijf schitterende jaren en 58 wedstrijden

Het is louter toeval, maar de tijdlijn van de huidige WRC-wagens en Autosportwereld.be lopen quasi gelijk. De spectaculaire, bijna 400 pk-sterke bolides deden hun intrede begin 2017, net als deze autosportsite. Voor de WRC-wagens stopt verhaal echter nu, na de rally van Monza, voor Autosportwereld.be uiteraard niet. Een terugblik op vijf jaar spektakel…

Foto’s: © Ford M-Sport, Hyundai Motorsport en Toyota Gazoo WRC

We waren zelf bevoorrechte getuige van de eerste wedstrijd van de generatie rallywagens waarvan we nu afscheid nemen. De Monte-Carlo 2017 was amper enkele minuten oud en het was meteen duidelijk hoe spectaculair deze nieuwe wagens wel waren, met bijna 400 pk en heel wat opvallende aerodynamica. Amper 58 wedstrijden later valt het doek voor deze fantastische bolides, die jammer genoeg ook de gezondheidscrisis van de afgelopen jaren hebben moeten doorstaan, met als gevolg een half seizoen 2020 en heel wat wedstrijden die wegvielen. Anderzijds, zonder corona was er ook nooit een WRC-wedstrijd in Ieper geweest, een première voor ons land.

58 wedstrijden, waarin we vier merken zagen: Toyota, Hyundai, Citroën en Ford. Het Franse merk stapte einde 2019 uit het WK, om budgettaire redenen en voorlopig is er geen teken van WRC-leven in de Stellantis-groep rond het Franse merk, hoewel het met Peugeot, Citroën, Lancia, Alfa Romeo of FIAT op heel wat rallytraditie kan bogen.

Die vier merken verdeelden dan ook de 58 zeges onder elkaar, met 26 overwinningen voor Toyota, zeventien voor Hyundai, negen ook voor M-Sport Ford en zes tenslotte voor Citroën. Ford was goed voor de wereldtitel in 2017, Toyota kroonde zich tot kampioen in 2018 en 2021, Hyundai deed het in 2019 en 2020, uiteraard met Thierry Neuville.

Maar drie rijders deden het 58 maal

Opvallend bij de rijders zien we maar drie namen die alle wedstrijden hebben afgewerkt: Thierry Neuville, Sébastien Ogier en Elfyn Evans. Nog opvallender, slechts één corijder nam 58 maal de start en dat is de afscheidnemende Julien Ingrassia, zelf ook viermaal wereldkampioen bij de corijders.

Winst was er voor meer rijders, met name tien: uiteraard de wereldkampioenen Sébastien Ogier (16) en Ott Tänak (14), maar ook Thierry Neuville (13), Elfyn Evans (5), Jari-Matti Latvala (2), Kris Meeke (2), Dani Sordo (2) en Kalle Rovanperä (2). Esepekka Lappi en Sébastien Loeb deden het éénmaal. Uiteraard is Ogier ook de enige die met drie verschillende wagens heeft kunnen winnen, enkel bij Hyundai deed de Fransman het niet. Tänak en Evans wonnen met twee merken. We hoeven niet te vertellen dat Ogier ook viermaal wereldkampioen werd, naast één titel voor de Est Ott Tänak.

Op het eindpodium van de respectieve wereldkampioenschappen zagen we Ogier ook als enige vijfmaal, viermaal op één en derde in 2019, terwijl Ott Tänak driemaal derde werd en dus eenmaal won. Neuville werd driemaal vicewereldkampioen, eenmaal derde en eenmaal vierde. Elfyn Evans is ondertussen ook al tweemaal vicewereldkampioen.

Overigens, naast Neuville en zijn respectieve corijders Nicolas Gilsoul en Martijn Wydaeghe zagen we nog drie andere Belgen in een WRC ‘2017-2021’, met name Jourdan Serderidis, Fred Miclotte en Renaud Jamoul. Noteren we ook dat maar twee wedstrijden altijd op de kalender stonden en dat waren de Monte-Carlo en Sardinië.