Home > VAS > Rittensport > VAS: terugblik Gapersrit

VAS: terugblik Gapersrit

Pittig. Zo mag men de Gapersrit toch wel bestempelen. Het ging langs de vele wegeltjes die her en der de rally’s sieren die hier in West-Vlaanderen veelvuldig worden gehouden. Onderdelen uit de Omloop van Vlaanderen, de Ieperse wegen… Enkele elementen uit de vorige edities waren te herkennen: de vele kaartopdrachten, de visgraat (zoals in Beselare) en een zeer gedegen catering na afloop van de rit. Die werd deze keer verzorgd door rallyman Steven Dolfen.

(persbericht)

Heel wat daginschrijvingen in de instapklasse Recreatie, en misschien was het dan ook niet verwonderlijk dat de zege uiteindelijk ging naar een duo onder daglicentie. TAC rijders Simon en Thierry Platteau, op Peugeot 208 , openden sterk met een perfecte nulscore in het eerste deel, maar Bernard Roelens en Angelino Vollens kwamen uiteindelijk voorbij met een veel betere score op de controles in het tweede deel. Roelens en Vollens gingen met de Toyota Corolla naar de zege voor Simon en Thierry Platteau terwijl diens TAC teamgenoten Tim Lefebvre en Jeffrey Pollet met de BMW E46 Coupé de derde plaats pakten

Touring was ook in deze rit weer de koninginneklasse. De drie duo’s die strijden om de leiding in het kampioenschap gaven alle drie present en het waren Jelle De Cnodder en Jonathan Huysmans met de Citroën C4 die duidelijk het verschil maakten met een zeer lage puntenlast op de controles. Marcel Claas en Eddy Smeets waren met de Mini Innocenti de gehele wedstrijd aangewezen op achtervolgen en werden uiteindelijk tweede. Jan Eysermans en Wim Poulmans gingen met de Subaru dan ten onder aan een slechte score op de GTC. Zij dienden tevreden te zijn met een derde podiumplaats.

In de moeilijke klasse Expert waren er slechts drie gegadigden komen opdagen maar zij maakte het spannend. Sander en Paul van den Wyngaert kwamen met de VW Corrado aan als leiders na deel 1, maar werden op de hielen gezeten door Guy Agten en Dominiek Seynaeve met de Nissan Sylvia. Die deden vervolgens hun voordeel met de (al dan niet geheime) tijdscontroles in het tweede deel om nog net te eindigen voor Anja Seynaeve en Nick Van Overschelde.

DIXIT

Patrick Rosiers, organisator Gapersrit

Het was zeer pittig, vooral het tweede deel. In recrea hielden we de zaken nog vrij simpel. In Touring wist ik dat er op twee situaties het verschil ging gemaakt worden: de visgraat in Beselare, en de puntenrit met windroos. Daar zaten heel wat valstrikken in. De oplossing, die werkelijk voor de neus lag en door velen werd gekozen, was niet de juiste. Maar ook in deel 1 zaten er bij Touring al valletjes van bij de eerste meters. Dat zorgde bij sommigen al voor veel twijfel. In Expert hadden we slechts één kaart en dat was de roadbook voor het tweede deel. Daar moet ik vooral ook Olivier Dupont bedanken voor zijn hulp. Hij tekende een prachtig traject waar de haarspeld in Zillebeke en het kapelletje in Dikkebus inzaten, twee monumenten van de Ieperse rally. Ik ben zeer tevreden. Dit was de eerste keer dat er niemand verloren reed. Er zaten geen noemenswaardige fouten in de rit en er was ook geen discussie.

TECHNISCHE FICHE

Organisator: RPR/Scuderia Vervica
Deelnemers aan de start: 52; geklasseerd: 52
Overzicht: wedstrijd, meetellende voor het VAS rittensportkampioenschap.
Komt ook in aanmerking voor het West-Vlaamse kampioenschap

KLASSEMENT

Klasse Recrea

1. Roelens Bernard-Vollens Angelino 57 punten

2. Platteau Simon-Platteau Thierry 62 punten

3. Lefebvre Tim-Pollet Jeffrey 76 punten

4. Hoirelbeke Maarten-Hoirelbeke Stefaan 85 punten

5. Goossens Jurgen-Van Acker Ann 87 punten

…[geklasseerd: 33]

Klasse Touring

1. De Cnodder Jelle-Huysmans Jonathan 48 punten

2. Claas Marcel-Smeets Eddy 61 punten

3. Eysermans Jan-Poulmans Wim 61 punten

4. De Man Steven-De Man Jos 68 punten

5. Nulli Cedo- “Makelaar VDV” 103 punten

…[geklasseerd: 16]

Klasse Expert

1. Agten Guy-Seynaeve Dominiek 164 punten

2. Seynaeve Anja-Vanoverschelde Nick 169 punten

3. Van den Wyngaert Sander-Van den Wyngaert Paul 183 punten

[geklasseerd: 3]