Home > VAS > Rittensport > VAS: terugblik Titanicrit Merksem

VAS: terugblik Titanicrit Merksem

Het werd een mooie rit, deze Titanicrit versie “Merksplas” en wie spanning zocht kwam zo dicht als maar mogelijk was bij een “flying finish” in rittensport-termen… We kregen drie winnende duo’s na een leuke en boeiende avond navigatierijden!

(persbericht)


In RECREA was de situatie duidelijk. Routiniers Lizette Brebels en Hugo Bruyneel zetten de avond goed in met een perfect eerste deel. Ze meldden zich bij de pauze aan met een vlekkeloze controlekaart. Nul punten! Veel beter wordt het uiteraard niet. Maar er waren kapers op de kust. Hemicuda rijders Stefaan Vierstraete en Olivier Schmitt pakten met de Peugeot 3008 slechts twee punten op tijd en zaten hen dus op de hielen. In het tweede gedeelte zouden Lizette en Hugo een controlebordje missen en dat werd hen fataal. Vierstraete en Schmitt lieten een foutloze 0-punten noteren, Brebels en Bruyneel pakten 22 punten en daarmee was het pleit beslecht. De zege in Recrea ging dus richting West-Vlaanderen, voor Brebels-Bruyneel. Anke en Eddy De Houwer (Opel Kadett) klommen op de derde podiumtrede.

In TOURING werden er evenmin cadeaus uitgedeeld. Jelle De Cnodder en Jonathan Huysmans sloegen met de Citroën C4 het gat in het eerste deel, waar ze weliswaar een bordje misten en 21 punten inleverden. Maar hun achtervolgers, Marcel Claas en Eddy Smeets op de groene Mini Innocenti, liepen tegen 90 punten aan. Ondanks een foutloos tweede deel met nul op het request, konden zij die kloof niet meer dichtrijden. Zege dus voor De Cnodder-Huysmans, voor Claas-Smeets. Jan Eysermans en Wim Poulmans (Subaru Impreza) haalden de derde plaats.

Nog spannender werd het uiteindelijk bij de EXPERTS, de klasse voor de specialisten in deze materie. Vader en zoon Guy en Olivier Dupont lieten deze keer de mooie Austin Healey thuis en trokken de avond in met de Ford Focus. Ze meldden zich bij de pauze aan met 60 strafpunten en dat was exact hetzelfde resultaat als achtervolgers Lieven Lintermans en veteraan Dirk Holemans. Het tweede deel zou de beslissing brengen en dat leek het gedroomde scenario te gaan worden voor Lintermans en Holemans want zij brachten een perfecte controlekaart binnen met nul punten! Maar verrassing… ook Guy en Olivier Dupont leverden hun kaart in met eveneens nul punten! Guy en Olivier Dupont werden als winnaar uitgeroepen maar om uit het ex-aequo te komen diende men het reglement aan te spreken
dat bepaalt dat diegene met de minste strafpunten op de eerste GTK de zege pakt. Steven Dionys en Peggy De Busser (Mercedes CLA) redden de eer voor Titanic met een derde plaats.

Olivier Dupont, winnaar Titanicrit klasse Expert: “Het is moeilijk om te zeggen waarom we nu net deze rit hebben gewonnen. We reden een vlotte wedstrijd waarbij alles in deel 1 werd beslist. Ik moet wel toegeven dat we op veel punten hebben stil gestaan om te meten en te controleren wat er effectief aan de hand was met de situaties. Er zaten een paar kritieke punten in waar je toch wel serieus alert moest zijn. Zelf maakten we één constructiefout en in het laatste deel ook een concentratiefoutje. De tweede plaats had hetzelfde aantal strafpunten en het verschil werd dus gemaakt in de geheime tijdscontrole!”

Eddy Smeets, tweede in Titanicrit, klasse Touring: “In het lange eerste deel construeerde Jelle De Cnodder als enige de juiste route in verband met het niet overschrijden van de landsgrens. Dat werd weliswaar duidelijk vermeld in de briefing en zij die dit niet correct deden, werden daar meer dan dubbel op bestraft. We kregen dan ook een veelvoud van 20 strafpunten te slikken, wat meteen het grote verschil verklaart met de Touring-winnaar. Met mijn rijder Marcel Claas waren we het enige duo dat het tweede deel met nul strafpunten afwerkte en zo konden we nipt de Subaru van Eysermans-Poulmans voorblijven. Maar in Titanic thuisrijder De Cnodder moesten we onze meerdere erkennen en hij doet meteen ook een uitstekende zaak in het VAS kampioenschap.