De editie 2021 van de 24H2CV verliep werkelijk in schitterende omstandigheden en zorgde voor heel wat sfeer op ‘het mooiste circuit ter wereld’. De strijd was intens en open tot op de meet en dat zowel voor de 2CV als voor de C1, meteen een heuse hommage aan de Franse deelnemer Gauthier Giry, die vrijdag in de paddock overleed en dat ten gevolge van een hartprobleem.
Vrij snel na de start van de 24H2CV verloor deze editie 2021 al één van de toppers. Goed twintig minuten na de start diende de #10 JMCE 10 van Licops-Licops-Licops-Lacroix halt te houden met motorschade, de #55 AG Racing Box 55 van Houben-Abrahams-Abrahams-Beaupain-Jaminet kende problemen met de aandrijving en de #14 The Golden Horse 1 van Blaise-Louys-Kauffman-Cremer zag zijn krachtbron het begeven na amper een uur racen. De toon van deze 24H2CV was gezet en andere slachtoffers in de openingsfase waren de #5 Beaufort Racing de Furlotti-Beaufort-Istas-Caprasse (benzinetoevoer), de #8 Phoenix Racing van Santkin-Hemroulle-De Bonhome-Jossieaux (crash), de #1 JMCE 1 van Bertho-Beeckman-Denis-Hebette (motor), de #46 JCL Driving by PI.R System van van der Straten-Cristinelli-Detrait-Lempereur (motor) en de #129 Classico van Van Gysegem-Renaud-Muller-Detry (motor). De wedstrijd bleek behoorlijk hard en niet iedereen zou de 24 uur dus volmaken.
Rond middernacht was de strijd om de zege er één tussen de #17 MCC Team Seventeen Hafa van Graham-Tiggeler-Lagorce-Sparrow, gestart van op de polepositie, de #70 CGS-Racingteam van Hooreman-Dermont-Perrin-Palttala, de #16 The Golden Horse 2 van Blaise-Schmidt-Piette en de betere wagens van BNLL, de #74 BNLL-4 van Denis-Denis-Roustan-Tefnin en de #42 BNLL-1 Devos-Jassogne-Nopère!
De #74 zou in het klassement wegzakken na twee incidenten op de piste, waardoor de #70 en de #16 zich vooraan in het klassement afzonderden. Om 13u30, zou ook de #42 van Devos, Jassogne en Nopère met een gebroken ophanging wegvallen en de #16 verloor veel tijd met een probleem met de benzinetoevoer. Dat maakte dat de familie Blaise met de andere wagens de tweede plaats veiligstelde en geen risico’s meer nam.
De weg lag dus open voor het CGS-Racingteam om na de zege in 2016 een tweede maal succesvol te zijn. Hun auto was perfect voorbereid en Christophe Hooreman kon met David Dermont, Stéphane Perrin en Markus Palttala op een wel erg sterk team rekenen!
Hooreman en zijn teamgenoten wonnen uiteindelijk met drie ronden bonus op de #16 The Golden Horse 2 van Jean-Pierre Blaise, Gérard Schmidt en Sébastien Piette. De Fin uit Eupen, Markus Palttala, won eerder de 24 uur van Spa bij de GT-wagens en in de Fun Cup, wat deze prestatie toch wel erg bijzonder maakt.
De #18 Chatreix by Trapanelle Compétition, met Martin Businaro, Thierry Ehrhardt, Paul Rowland en Jean-Michel Hery was het derde team op het podium na een mooie en regelmatige wedstrijd en ondanks een kleine brand bij een pitstop ’s nachts. De vierde plaats was voor de Franse #33 FKR-M1 van Bouchereau-Bressant-Minet-Pecoraro, voor de #3 Mickey Racing van Michaël Berben, Maxime Marquet, Philippe Marquet en Dominique Speleers en de #11 Team Manitou 11 van André Vandermosten, Freddy Moureau en Johan Gies.
In de andere categorieën was het de #90 2CV Feu die in ‘Proto’ won met Jean-Eric Brethenoux, Ségolène Brethenoux, Gullaume Guignard, Michel Durigneux, Thomas Lercher en François Asseldorn en in de ‘Améliorée’ ging de zege naar de #47 2CV Wet Dream Racing Team van Staf Mertens, Sven Van Wijmeersch, Luke Schwartz en Peter Van Israel. In ‘Classique’ tot slot was het de #123 Dutch Dyane Racing Team van Frank Van Koppen, Martijn Van der Goes, Rob en Erik Van Der Voort die met de zege ging lopen. Verder was er een mooie 22ste plaats voor de Burton #77 van het team Burton Technifutur Racing Academy met Jean-Michel Pirlot, Thierry Marville en David Dahm, waarmee het kunnen en het enthousiasme van de stagiaires van Technifutur – Campus Francorchamps in de verf werd gezet!
Met een zucht!
En wat te zeggen van de zege in de C1 Racing Cup? De #228 Gaban Motorsport van Andy Gaban, Maxime en Lancelot Alsteens was geruime tijd de leider, onder meer omdat de #248 KG Racing by Beaufort van Yannick Kupper, Philippe Soussan, Julien Collette, Lorenzo Donniacuo en Kevin Caprasse ’s nachts een twintigtal minuten verloor na een aanrijding. De zege was vanaf dan een duel tussen de #228 en de #232 Néo-Speed by Kimy Racing van Laurent Do, Massimo Petralia, Thierry Le Leu en Christophe Devis. Het was uiteindelijk de laatste pitstop die de beslissing zou bepalen. Net als in 2019, zou de #228 op de tweede plaats stranden, op amper zeven seconden van de winnaars! De C1 Racing Cup bewees eens te meer een schitterende en intense competitie te zijn…
Freddy Loix, Pascal Gaban en Fred ‘Krugger’ Bertrand mochten als derde naar het podium met de #260 Citropol 260 na een verstandige race en zij hielden de #223 Kimy Racing van Arnaud en Régis Mathot, samen met de 16-jarige Benjamin Paque achter zich. Deze laatste kreeg de trofee van beste Junior! De #219 KMD 219 met José Close, Eric Van Bael, Jonathan Peeters en Chloé Van Hove werd vijfde, met Van Hove als beste dame van het veld. De #248 KG Racing by Beaufort tikte als zesde aan.
In de categorie ‘Guest’, waarin de C1 die niet aan de Belgische Racing Cup in ondergebracht werden, ging de zege naar de #560 Team Intercar 1 van Sjoerd Stiksma, Jasper Stiksma, Gerald Lekkerkerker en Mulder Feron.
De podiumceremonie van de laatste race van het jaar op het Circuit van Spa-Francorchamps bracht ook hulde aan Gauthier Giry, die vrijdag na een hartfalen in de paddock overleed. Waarna de champagne zijn intrede mocht doen!
Op het Circuit van Croix-en-Ternois, op 20 en 21 november, sluiten de 2CV Racing Cup en de C1 Racing Cup hun seizoen af.