Max Verstappen reed een sterke Amerikaanse Grand Prix, ondersteund door goede strategische beslissingen vanop de pitmuur. Lewis Hamilton kon enkel maar de tweede plaats redden en ziet zijn Nederlandse rivaal verder uitlopen in de tussenstand.
foto: (c) redbullracing/media
Een start met flink wat gerol van de spierballen zette de toon bij aanvang van deze Grote Prijs. Hamilton liet zich niet afbluffen door Verstappen en schoof naar de leiding van de wedstrijd. Verstappen was weliswaar sneller maar kwam niet voorbij de Brit. Daarop besliste men bij Red Bull om de “undercut” te proberen. Verstappen kwam dus al snel binnen om zin mediums te ruilen voor nieuw hard rubber. De rest van het veld volgde maar bij Mercedes leek men even de kat uit de boom te willen kijken. Het werd al snel duidelijk dat de Red Bull strategie de snellere was. Bij Mercedes doken de rijders dan uiteindelijk ook de pitlane in maar het kalf leek verdronken: Verstappen ging naar de leiding en Hamilton kwam aanvankelijk niety dichterbij.
Wie er nog aan twijfelde, kreeg even later het lang verwachte antwoord: er kwam nog een rondje aan pitstops en ook hier was het Red Bull die het initiatief nam. Verstappen en Perez doken opnieuw eerst de pits in, voor nogmaals nieuwe harde banden. Bij Mercedes mikte men op een langere stint van een zestal rondes meer. Maar ook dat bleek niet de goede beslissing. Opnieuw ging Verstappen uiteindelijk naar de leiding en ondanks alle inspanningen kon Hamilton slechts een tweede plaats ambiëren.
Zege dus voor de Nederlander die zo met 287,5 punten naar Mexico vertrekt, terwijl Hamilton blijft steken op 275,5 punten. Mooie race van Perez, die ondanks een defecte drinkinstallatie in de gloeiende Texaanse hitte toch naar de derde plaats gleed. Hij houdt vast aan een vierde plaats in de tussenstand, achter Bottas die het “Circuit of the Americas” verlaat met een zesde plaats en 185 punten. Charles Leclerc (Ferrari) strandde aan de voet van het podium en Ricciardo (McLaren) pakte na een verdienstelijke race de vijfde plaats in Austin. Achter Bottas (zesde) vervolledigden Sainz (Ferrari), Norris (McLaren), Tsunoda (Alpha Tauri) en Vettel (Aston Martin) de top 10 en de puntenscorende posities.