Home > #Hoofdnieuws > Vijf zaken over de legendarische Carrera Panamericana

Vijf zaken over de legendarische Carrera Panamericana

Een wegrace legendarischer dan de Carrera Panamericana, die is er niet. Voluit over bergwegen, door woestijnvlaktes en regenwouden komen amateur- en professionele races samen om een van de grootste motorsportuitdagingen ter wereld aan te gaan. De afgelopen zeven jaar is Motul de officiële smeermiddelenpartner van de Carrera Panamericana geweest en met hen gaan wij dieper op deze legendarische race in.

Foto’s: Motul

1. Gevaar op elke hoek

In 1950 organiseerde de Mexicaanse regering een race om de voltooiing van de nieuwe Pan-American Highway door Mexico te vieren en nieuwe zakelijke kansen voor de regio te creëren. De race, die het land van noord naar zuid doorkruist, over een afstand van 3500 kilometer, was niet alleen de meest uitdagende race van die tijd, maar ook een van de dodelijkste. In vijf edities jaar 27 mensen tijdens de Carrera Panamericana, een zeer hoge tol voor een motorsportevenement. De editie van 1954 zou de laatste zijn in meer dan 30 jaar, ook vanwege de tragische gebeurtenissen tijdens de 24 uur van Le Mans in 1955.

2. De race inspireerde Porsche en TAG Heuer

Tijdens de oorspronkelijke Carrera Panamericana behaalde Porsche meerdere klasse-overwinningen dankzij de kwaliteit en betrouwbaarheid van de Duitse auto’s. In 1953 won de 550 Spyder zelfs de categorie voor de lichtere sportwagens. De naam Carrera zou Porsche later inspireren bij de naamgeving van de 911-modellen, terwijl ook de Panamera (Porsche’s vierdeurs sportwagen) naar de race is vernoemd. De horlogemaker TAG Heuer, de officiële tijdwaarnemer van de race, liet zich ook door de race inspireren en lanceerde een horloge met de naam Carrera, een model dat tot op de dag van vandaag wordt gemaakt. In het Spaans betekent het woord Carrera race.

3. Fangio won een Carrera Panamericana

De Argentijnse Formule 1-wereldkampioen Juan Manuel Fangio won de sportwagencategorie in de Carrera Panamericana van 1953 in een Lancia D24 Pininfarina. Fangio en zijn corijder versloegen 181 auto’s in acht etappes en brachten de Lancia als eerste over de meet tijdens een recordrace van 18 uur en 11 minuten en dat met een gemiddelde snelheid van 160 km/u. Dat was negen uur sneller dan de winnaar van het eerste evenement in 1950. Daarmee blijft hij de enige Formule 1-kampioen die deze race ooit won.

4. De wederopstanding

In 1988 maakte de Carrera Panamericana een comeback en sindsdien is de race ieder jaar georganiseerd. De race wordt nu verreden over zeven dagen en 3.200 kilometer op afgesloten openbare wegen. Tot 100 auto’s nemen deel aan de race. Dit jaar vond de race plaats van 15 oktober tot 21 oktober over zeven getimede speciale proeven in heel Mexico.

5. Voor iedereen toegankelijk

Bijna alle racecompetities in de wereld zijn aan regels en voorschriften gebonden en alleen rijders met een licentie mogen deelnemen. Maar de Carrera Panamericana staat open voor iedereen, ongeacht zijn of haar racevaardigheden. Het is ook een van de meest diverse races ter wereld en in de loop der jaren hebben er veel vrouwen aan meegedaan. Een van de beroemdste vrouwelijke deelnemers is Jacqueline Evans, een Brits/Mexicaanse actrice die aan alle vijf originele Carrera Panamericana deelnam en dat aan het stuur van een Porsche 356.