Home > Electric > Formule e > FE: nieuwe regels voor kwalificaties

FE: nieuwe regels voor kwalificaties

De FIA heeft op 15 oktober het nieuwe format voor de kwalificaties in de Formule E voorgesteld. De nieuwe regels komen er na de hevige kritiek op de huidige manier van werken, waarin de evolutie van het track een te grote rol speelt doorheen de verschillende groepen. De regels gaan meteen in vanaf de eerste race van het seizoen in Diriyah, Saudi-Arabië.

Eerst even terug naar de huidige situatie. Tot en met de finale in Berlijn deze zomer, moesten de rijders in vier groepen een snelle tijd neerzetten. Deze groepen werden onderverdeeld naargelang de plaats in het klassement. De top 6 reed in groep een, plaats 7 tot en met 12 in groep 2… De rijders die hier de zes snelste tijden wisten neer te zetten, kregen daarna nog een kans om de pole positie te bemachtigen tijdens de super-pole. Hier was echter een groot probleem, de track-evolutie. De top van het veld moest telkens op een minder goede baan rijden dan de groepen die volgden. Hierdoor eindigden ze telkens zo goed al achteraan het veld en hadden ze een lange weg voor de boeg. Dit zorgde voor heel wat frustraties bij rijders, teams en fan. Daar komt nu dus verandering in.

Groepskwalificaties

De rijders zullen aan de start van de kwalificatie onderverdeeld worden in twee groepen volgens hun stand in het klassement. De rijders met een oneven plaats (eerste, derde, vijfde…) zitten in groep A. Diegene met een even plaats (tweede, vierde, zesde…) in groep B. Beide groepen van elf rijders krijgen telkens tien minuten en maximum 220kW om een tijd neer te zetten. Er zit echter wel een addertje onder het gras. Elke rijder moest minstens één getimede ronde neerzetten tijdens de eerste vijf minuten van de sessie. De vier snelste rijders van elke groep, acht in totaal, stromen hierna door naar de duels.

Duels

In de duels moeten de rijders van de ene groep één voor één strijden tegen de rijders van de ene groep. Dit in een vaste volgorde; A1 vs B4 – A2 vs B3 – A3 vs B2 – A4 vs B1 (met A1 de snelste rijder van groep A en A4 de vierde snelste rijder). Daarna volgt nog een “halve finale” en tenslotte een finale met de snelste rijders uit elke ronde. Hiervoor krijgen de rijders telkens één kans om een snelle tijd neer te zetten. Dit met het maximale vermogen van 250 kW.

Het nieuwe format wordt door alle partners van de sport positief ontvangen. Al zorgt deze er wel voor dat de eerste vrije training wordt ingekort van 45 naar 30 minuten. Minder tijd dus voor de teams om de wagens af te stellen.

Nieuwe Kwalificatieformat © FIA

Overige wijzigingen

Het zijn niet alleen de kwalificatie regels die aangepast werden. Ook aftrek van bruikbare energie ging op de schop. In de plaats zal de race nu verlengt worden met 45 seconden voor elke minuut onder Full Course Yellow of Safety Car. Dit tot en met de 40ste minuut van de race. Dan wordt het totaal van de extra tijd toegevoegd aan de originele 45 minuten. Er kunnen maximaal 10 minuten toegevoegd aan een race. Daarnaast mogen de teams ook meer vermogen gebruiken tijdens de race. (220 kW in plaats van 200 kW). Met de Attack Mode van 30 kW wordt het maximaal vermogen van 250 kW nu ook bruikbaar buiten de kwalificaties.