Eerder dit jaar maakte de FIA bekend dat er een World Rally-Raid kampioenschap zou komen. Er zijn een aantal wijzigingen aangebracht aan de Cross-Country Sporting Regulations, nodig voor de oprichting van het nieuwe FIA World Rally-Raid Championship, dat in 2022 van start gaat, en om alles af te stemmen op de ASO/Dakar-reglementen.
foto: (c)fia.com
Ook zijn puntenverdeling en technische voorschriften voor nieuwe categorieën goedgekeurd. Ter ondersteuning van de milieustrategie van de FIA op lange termijn zal de categorie T1 Ultimate (T1.U) fabrikanten meer vrijheid bieden, waardoor ze alternatieve en experimentele technologieën kunnen ontwikkelen. Voertuigen kunnen er worden aangedreven door elektromotoren, een een verbrandingsmotor aangedreven op waterstof, of een hybride. T1+ wordt een verdere verbetering van de bestaande T1-specificatie, met aanpassingen in veerweg en wielmaten. Er zijn ook nieuwe voorschriften voor T5-prototypetrucks goedgekeurd.
Er komt een kalender met vijf wedstrijden. Die is nog niet vrijgegeven maar zeker is dat de Dakar daarop het pronkstuk zal worden. Het valt te verwachten dat andere “grote” afspraken als de Rally van Kazachstan, de Rally van Marokko en waarschijnlijk de Silk Way Rally in Rusland er ook op zullen staan.