Vrijdag, zaterdag en zondag wordt in Catalonië heel waarschijnlijk uitgemaakt wie zich wereldkampioen WRC 2021 mag noemen. De Fransman Sébastien Ogier vertrekt in polepositie voor zijn achtste titel, maar hij moet wel nog opletten voor zijn teamgenoot Elfyn Evans die erg sterk aan het presteren is. Bovendien dateert de laatste zege van Ogier ondertussen toch ook al van eind juni en dat is bijna vier maanden geleden.
Foto: © Hyundai
De situatie in het WK is heel simpel: er zijn nog twee titelkandidaten, de teamgenoten bij Toyota Elfyn Evans en Sébastien Ogier. Indien die laatste in Spanje zes punten meer dan Evans scoort, vrij vertaald als Ogier wint en net achter Evans eindigt in de Power Stage, dan is de zaak beklonken. Indien Ogier geen zes punten uitloopt, dan valt de beslissing in het Italiaanse Monza eind november.
Bij de constructeurs is het nog eenvoudiger, als Hyundai geen tien punten op Toyota inloopt, zijn de Japanners wereldkampioen en gezien Toyota dit seizoen al acht van de tien zeges behaalde, lijken de kansen van Hyundai wel erg klein geworden.
Puur asfalt
De Rally de España is in tegenstelling tot de voorbije jaren een puur asfaltevent, dat op donderdagochtend 14 oktober met een shakedown begint, gevolgd door de ceremoniële start in de buurt van het traditionele servicepark in Salou. Op vrijdag staan zes er proeven op het programma, met telkens twee passages van Vilaplana (20,00 km), La Granadella (21,80 km) en Riba – roja (14,21 km).
Zaterdag is de langste dag van de rally, met tweemaal Savallà (14,08 km), Querol – Les Pobles (19,17 km) en El Montmell (24,40 km), gevolgd door een korte showproef in het hart van Salou (2,24 km). Santa Marina (9,10 km) en Riudecanyes (16,35 km) sluiten de wedstrijd op zondag af, waarbij de tweede passage van de laatste KP ook meteen de Powerstage is.
Favoriete rally
En Thierry Neuville in dat alles? De gouden en zilveren medaille lijken dit jaar voor Neuville te hoog gegrepen en dus moet hij zich op de derde plek concentreren. Die strijd om de derde plaats is overigens erg spannend, met drie rijders binnen twee punten: Neuville met 130, Kalle Rovanperä met 129 en Ott Tänak met 128. Neuville zal dus serieus uit zijn pijp moeten komen, wil hij ook nog eens niet van het podium geduwd worden, al lijkt onze landgenoot wel van de asfaltrally te houden.
“Toen ik voor het eerst aan de Rally de España deelnam, was het een volledig geasfalteerd event en nu zijn we weer terug bij dat profiel na een paar jaar gemengde proeven. Ik kijk ernaar uit om enkele van de beroemde klassementsproeven uit het verleden weer te rijden. Spanje een rally waar ik van hou met zijn mooie vloeiende wegen die echt leuk zijn om te rijden met deze WRC-wagens. Het is meer een circuit-achtige manier van rijden, dus je moet zuiver en efficiënt zijn en ervoor zorgen dat je niet te veel schuift. Je moet ook kunnen vertrouwen op goede nota’s om snel te zijn, want het is moeilijk om op dit soort wegen een groot verschil te maken.”